Interferente.ro Cultura Religie Botezul Domnului sau Boboteaza

Joi, 05 Ianuarie 2012 04:00

Botezul Domnului sau Boboteaza

 

Pe 6 ianuarie, Biserica ortodoxa sarbatoreste Botezul Domnului Iisus Hristos sau Boboteaza. Odata cu Praznicul Botezului Domnului si cu Soborul Sfantului Prooroc Ioan Botezatorul se incheie si perioada sarbatorilor de iarna care a inceput odata cu Nasterea Domnului.

In limbaj teologic, Botezul Domnului se mai numeste si Epifanie sau Teofanie, termeni proveniti din greaca si care inseamna aparitia, descoperirea, revelarea lui Dumnezeu. Sunt utilizate si alte denumiri, de exemplu Aratarea Domnului, Dumnezeiasca Aratare.

 

 

 

Evenimentul Botezului este descris de catre toti evanghelistii.

Iisus Hristos a primit botezul la 30 de ani, varsta maturitatii la evrei. Iisus a venit la Ioan Botezatorul pentru a-l sfinti si pentru a-l recunoaste ca Fiu al lui Dumnezeu. La botezul Mantuitorului, Sfanta Treime s-a aratat pentru prima data oamenilor: glasul Tatalui s-a auzit din ceruri, Fiul intrupat a fost scaldat in apele Iordanului, iar Sfantul Duh s-a pogorat asupra Lui in chip de porumbel.

 

Lui Ioan i se descoperise de la Dumnezeu ca peste cel care va vedea cerurile deschise, acela este Mesia cel trimis de Dumnezeu. De aceea, atunci cand Iisus a ajuns in fata ta, Sfantul Ioan l-a recunoscut pe Mesia si l-a aratat multimii zicand: “Iata Mielul lui Dumnezeu care ridica pacatele lumii”. Dupa care a zis: “Eu am trebuinta sa fiu botezat de Tine si Tu vii la mine?”. La acestea, Iisus i-a zis: “Lasa acum, ca asa se cuvine noua sa implinim toata dreptatea”. Si atunci Ioan s-a supus randuielii dreptatii. In momentul in care Iisus a intrat in apele Iordanului, cerurile s-au deschis si Duhul lui Dumnezeu s-a pogorat sub forma unui porumbel deasupra capului lui Iisus si s-a auzit vocea Tatalui marturisindu-L pe Fiul Sau: “Acesta este Fiul meu cel iubit, intru Care am binevoit. Pe Acesta sa-L ascultati”. In acest sens, Sfantul Ioan Gura de Aur spune: “Hristos n-a ajuns cunoscut tuturor cand S-a nascut, ci cand S-a botezat”.

 

Boboteaza (Botezul Domnului, Botezul lui Iisus Hristos) este o manifestare a celor trei componente ale Treimii:

§         Fiul se boteaza in Iordan de catre Ioan,

§         Duhul Sfant se coboara asupra lui Iisus in chip de porumbel,

§         Tatal din cer il declara ca fiind Fiul Sau.


Iisus a venit la Ioan si i-a cerut sa-L boteze nu pentru ca avea nevoie de curatire de pacate, caci era Dumnezeu-Omul, ci pentru a sfinti creatia. El primeste botezul de la Ioan pentru a readuce Duhul Sfant in creatie. Prin caderea in pacat, omul Il pierduse pe Sfantul Duh. Botezul Mantuitorului reprezinta momentul redeschiderii izvoarelor harului care fusesera zavorate pentru om si pentru intreaga creatie.

An de an, la acest mare praznic se sfinteste apa Iordanului si toate izvoarele pamantului. Se sfinteste agheasma mare prin semnul Crucii si pogorarea darului Sfan­tului Duh prin glasul urmasilor Sfintilor Apostoli, preotii, care inalta sfanta cantare: „In Iordan Botezandu-Te Tu, Doamne, inchinarea Treimii s-a aratat, ca glasul Parintelui a marturisit Tie, Fiu iubit pe Tine numindu-Te. Si Duhul in chip de porumbel a adeverit intarirea Cuvan­tului. Cel ce Te-ai aratat, Hristoase Dumnezeule, si lumea ai luminat, Slava Tie!”.

Prin cuvintele din rugaciunea citita la Boboteaza: “Astazi firea apelor se sfinteste ...” nu trebuie sa intelegem ca harul lui Dumnezeu se pogoara in timpul slujbei de sfintire a apei peste toata apa care exista in diverse locuri, ci doar peste apa pregatita din timp pentru acest lucru.

Aratarea la Iordan a Sfintei Treimi si aratarea lui Iisus Hristos drept Mesia reprezinta inceputul lucrarii de mantuire a omului din robia pacatului si a mortii.

 

Te-ar putea interesa sa citesti despre Minunea intoarcerii raului Iordan in ziua de Boboteaza.


Related news items:
Newer news items:
Older news items: