|
|
Marţi, 08 Noiembrie 2011 00:00 |
TIPURI DE INTELIGENŢE
Prof. Popp Loredana
Colegiul Tehnic “AZUR” Timişoara
Individul “vinovat” pentru identificarea tipurilor de inteligenţe este Howard Gardner, în cartea "Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences". (“Cadrele Mentale: Teoria Inteligentelor Multiple”).
Cele 7 tipuri de inteligenţă, aşa cum le-a identificat el, sunt: 1. INTELIGENŢA MATEMATICĂ ŞI RAŢIONALĂ Aceasta este inteligenţa cifrelor, este gândirea logică, ordonată a fizicienilor şi matematicienilor. Cel care are o astfel de inteligenţă învaţă cel mai uşor atunci când i se prezintă cifre, când lucrurile au logică; se descurcă foarte bine cu simboluri şi reprezentări grafice. 2. INTELIGENŢA VIZUALĂ ŞI SPAŢIALĂ Este vorba aici despre capacitatea de a reprezenta mental experienţele şi lumea exterioară. Este, spre exemplu, inteligenţa pictorilor, a arhitecţilor, designerilor, navigatorilor pe oceane (deşi acum nu prea mai este cazul), sculptorilor şi aşa mai departe. Cei care folosesc această inteligenţă vizualizează foarte mult şi au nevoie să-şi reprezinte mental realitatea. Această inteligentă este des folosita şi în exerciţiile de control a stărilor şi de antrenament mental pentru succes (la sportivi mai ales). 3. INTELIGENŢA VERBALĂ ŞI AUDITIVĂ Sintaxa, semantica. Vorbim despre inteligenţa marilor oratori, traineri, poeţi, scriitori, umorişti. Cei cu inteligenţă auditivă vor avea nevoie să audă în cap lumea din exteriorul lor. Este tipul de inteligenţă cel mai folosit de către învăţământul actual - informaţiile trebuie auzite pentru a fi asimilate. 4. INTELIGENŢA MUZICALĂ ŞI RITMICĂ Mozart vă spune ceva? Vorbim despre inteligenţa muzicienilor de toate tipurile. Oamenii înzestraţi cu acest tip de inteligenţă au o perceptie fină a ritmului în toate evenimentele, în viaţă. Ei au nevoie să găsească ritm în orice şi să înteleagă "muzica" din evenimentele vieţii. Apoi învaţă la examen în ritm de Mozart... sau…. După preferinţe.
5. INTELIGENŢA KINESTEZICĂ Vorbim despre inteligenta mişcării, a coordonării, vorbim despre gimnaşti, acrobaţi, jucători de tenis şi sportive, în general, cei care lucrează direct cu lemnul şi alte materiale (dulgheri, mecanici etc). Cei care învaţă utilizând acest tip de inteligenţă au nevoie sa fie implicaţi şi pot atinge şi manipula diverse obiecte. Ei învaţa bine prin jocuri. Au nevoie şi de mişcare la nivel intern (adică mental). 6. INTELIGENŢA INTRAPERSONALĂ Este inteligenţa singuraticilor, a poeţilor solitari precum Rimbaud sau a preoţilor care zilnic sunt în meditaţie. Este inteligenţa celor care aleg să gândească complet diferit şi să iasă la modul "brutal" din tiparele societăţii pentru a reflecta singuri, ei cu sine. Aceste persoane au nevoie să stea singure şi să gândeasca pentru a înţelege. Să fie linişte şi să nu fie deranjaţi. 7. INTELIGENŢA INTERPERSONALĂ Este inteligenţa marilor lideri, a celor care au influenţat capacitatea lor de a dezvolta relaţii interumane. Churchill, Ghandi, Napoleon sunt câteva nume mai recente. Primul nume mare din acest domeniu este Iisus. Cei cu inteligenţa interpersonală reuşesc să unească şi să conducă oamenii cu o uşurinţă incredibilă. Ei învata foarte bine în echipe, se implică în proiecte de grup şi au nevoie mereu să ţina contactul cu oamenii. Bineinteles, toţi avem cate puţin din fiecare şi ne bazăm pe 1-2 tipuri de inteligenţă. Nu e neaparat mai bine să ai ca preferinţă unul sau altul dintre tipurile de inteligenţă. Pur si simplu este util să ştii cărui tip aparţii şi să înveţi bazându-te pe acel tip. Şi mai ales să fructifici avantajele pe care ţi le oferă.
Articole asemanatoare relatate:
|
Ultima actualizare în Miercuri, 09 Noiembrie 2011 19:03 |
|
EVALUAREA COPIILOR CU CES
Prof. înv. primar Răvășel Oana – Cătălina,
Școala cu clasele I-VIII Doba
Dizabilitatea face parte din experienţa umană, fiind o dimensiune a umanităţii. Ea este cea mai puternică... Read more
DREPTUL LA NEFERICIRE
DUMITRU TALVESCU
Liliana Terziu a editat 6 volume de poezie până acum și este la primul volum de eseuri. Acest volum de... Read more
APLICAREA TEORIEI GRAFURILOR PENTRU A GĂSI DRUMURI/CĂI OPTIME PENTRU PROBLEMA DE TRANSPORT
Prof. Diana Bărbat
C.N.I. “Gr. Moisil” Brașov
Articolul a apărut în Intenational Journal of Current Engineering and Technology în... Read more
TENDINŢE INOVATIVE
ÎN EVALUAREA PROCESULUI INSTRUCTIV-EDUCATIV
Profesor Camelia Timofte
Şcoala Generală George Emil Palade Buzău
Didactica tradiţională aşează la baza evaluării numai indicatori de ordin cognitiv, pedagogia contemporană considera aceşti indicatori ca fiind... Read more
ASUPRA UNOR INCONVENIENŢE
ÎN NOTAŢIILE DIN MANUALELE DE FIZICĂ ACTUALE
prof. Cristea Adrian
Colegiul Tehnic"Petru Poni" – Roman, jud. Neamț
Deoarece în standardul actual, ISO-31, nu am găsit descrierea explicită a modului de... Read more
MANAGEMENTUL CLASEI DE ELEVI
CONCEPT
Managementul educatiei/pedagogic reprezinta acea stiinta pedagogica, elaborata interdisciplinar, pentru studierea evenimentelor care intervin activitate pedagogica: decizie, organizare, gestiune.
Este si o metodologie de abordare globala-strategica-optima a educatiei, a... Read more
IPOSTAZELE ELEVULUI ÎN SELECȚIA,
COMPARAREA ȘI ANALIZA SURSELOR BIBLIOGRAFICE
Profesor educator Mureșan-Chira Gabriel
Școala Gimnazială Specială Centrul de Resurse și Documentare pentru Educația Incluzivă/... Read more
ACTIVITATEA DIFERENŢIATĂ
REŢETA SUCCESULUI ÎNVĂŢĂRII ŞCOLARE
Înv. Marc Aurica
Şcoala Gimnazială Câmpeni
Preocuparea majoră a fiecărui dascăl trebuie să fie cunoaşterea reală a personalităţii elevilor cu care lucrează, ceea ce îl ajută în... Read more
Colindam colind strabun
ANEXA Nr. 1
PROGRAMA SCOLARA
Limba si literatura italiana materna
Clasa a IX-a
NOTA DE PREZENTARE
Curriculumul de Limba si literatura italiana materna destinat studierii acestei discipline de catre elevii apartinand minoritatii…
CAPITOLUL I
Concept, tipuri si niveluri ale inspectiei
unitatilor de invatamant preuniversitar
SECTIUNEA 1
Conceptul de institutii de educatie. Conceptul de sistem national de invatamant preuniversitar
Art. 1. -
Prezentul regulament reglementeaza… DESENUL - MIJLOC DE CUNOAŞTERE A COPIILOR
Institutor Herczeg Monica,
Şcoala cu clasele I-VIII Dudeştii Noi
Asemeni muzicii şi dansului, desenul permite omului să se exprime fără cuvinte, să dea…
A SYNTHETIC STUDY OF TRANSITIVE VERBS
TAKING DIRECT OBJECTS
prof. Drăgian Ana-Elena
Colegiul Tehnic ,,Constantin Brâncuşi’’ Oradea
Having in mind the complexity of the English verb and relating it with…
UN ALT MOD DE ABORDARE A FIZICII
prof. Mihaela Butoi
Colegiul Tehnic “Petru Poni”, Onești
La nivelul fiecărei şcoli a apărut motivaţia implementării noilor tehnologii…
ASIGURAREA CALITĂŢII PRIN
ABORDĂRI MODERNE ÎN PREDAREA ISTORIEI
Profesor Mihăeş Violeta
Şcoala cu clasele I-VIII Ploscuţeni, Vrancea
În contextul integrării României în Uniunea Europeană, dimensiunea educaţiei capătă o importanţă deosebită. Asigurarea educaţiei de…
OBIECTIVELE EDUCAŢIONALE ALE FAMILIEI
Prof. înv. primar, Rãu Monica Crina
Şcoala Generalã Tîrnova, judetul Arad
Pãrintii care au acceptat, în cunostintã de cauzã, sã lase urmasi, implicit, si-au asumat rãspunderea educãrii lor în…
MODEL, MORALĂ, CONDUITĂ. PATTERNUL PREINFRACȚIONAL
Prof. Educator Mureșan-Chira Gabriel
Școala Gimnazială Specială Centru de Resurse și
Documentare privind Educația Integrată/ Incluzivă Cluj-Napoca
Rezumat:…
|
|