Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Tema iubirii si motivul cuplului in romanul Maitreyi
Scris de administrator   
Vineri, 08 Iulie 2016 08:40

TEMA IUBIRII ȘI MOTIVUL CUPLULUI ÎN ROMANUL MAITREYI

(Exemplu de proiectare a activității didactice)

Marincaș Marinela Adriana, profesor

Liceul de Arte ,,Regina Maria Alba-Iulia

♣ Motto: Maitreyi nu e un roman, e mai mult de atât, e povestea unui suflet ce se consumă la flacăra iubirii, fiind o iubire care se naște cu germenele tragediei în ea.

Profesorul pregătește, în vederea captării atenției, câteva imagini cu Mircea Eliade, Maitreyi Devi și Chitrita Devi, discutând despre importanța substratului antropologic în conceperea romanului. În scrierea romanului, autorul pornește de la ideea potrivit căreia relatarea poate salva omul de la moarte, oferindu-i șansa retrăirii experiențelor fundamentale ale vieții prin actul scriiturii - "Vivere bis vita posse priore fui. Puntea care reuşeşte să unească cele două culturi atât de diferite este iubirea, văzută ca o formă de comunicare universală.

FIȘA 1

Romanul Maitreyi de Mircea Eliade se încadrează în mai multe tipologii de roman. Argumentează încadrările de mai jos!

Roman interbelic pentru că a fost scris ( perioada apariției).......................................................................................

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Roman de dragoste pentru că .....................................................................................................................................

..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Roman exotic pentru că .................................................................................................................................................

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Roman al experienței pentru că....................................................................................................................................

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Roman subiectiv pentru că ...........................................................................................................................................

..................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

FIȘA 2

1.ANALIZEAZĂ diferențele dintre cele cele două medii din care provin Allan și Maitreyi, referindu-te la rasă, cultură, religie, obiceiuri, culoarea pielii etc).

........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

2. RĂSPUNDE la întrebarea dezbaterii și argumentează-ți opțiunea! (2 argumente)

E sau nu posibilă o iubire între ființe provenite din două culturi diferite ?

PRO

(argumente)

CONTRA

(argumente)

Motto: Câte feluri de dragoste nu cunoaște sufletul? (replica Maitreyiei)

FIȘA 3

Organization Chart


FIȘA 4

1.IDENTIFICĂ trăirile/sentimentele prin care trece tânărul Allan când intră în jocul fascinant al iubirii.

"Mi se părea urâtă - cu ochii ei prea mari și prea negri, cu buzele cărnoase și răsfrânte, cu sânii puternici, de fecioară bengaleză crescută prea plin, ca un fruct trecut în copt." (...........................................................................)

"Mă întrebam ce mă tulbură în prezența acestei fete?" (.........................................................................................)

"Mă ispitea mai mult faptul ei, ceea ce era sigilat și fascinant în viața ei." (..........................................................)

"Este adevărat că de fata aceasta mă simțeam atras. Nu știu ce farmec aveau până și pașii ei." (..........................)

"Eram gelos pe oricine o făcea să râdă." (...............................................................................................................)

"- Acum te iubesc numai pe tine. Niciodată nu am mai iubit. Acum știu, acum e altfel." (....................................)

"Izbucnii în plâns nebunește, smulgându-mi părul, mușcându-mi pumnii." (.........................................................)

"Și dacă n-ar fi decât o păcăleală a dragostei mele? De ce să cred? De unde știu? Aș vrea să privesc ochii Maitreyiei... " (...........................................................................................................................................................)

2.COMPLETEAZĂ matricea semantică, notând în dreptul spațiilor-petală, sentimentele/trăirile personajului Allan.

 

Sun:  
Matricea sentimentelor


Concepția lui ALLAN cu privire la iubire, așa cum reiese din romanul MAITREYI ...

"Azi, pe când îi povesteam destrăbălările fetelor din Europa, ea m-a întrebat dacă sunt pur și numai gândul că s-ar putea să nu fiu a înspăimântat-o într-atât, încât a început să plângă. "

.................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

FIȘA 5

-Mă leg de tine, pamântule că voi fi a lui Allan, și a nimeni altuia. Voi crește din el ca iarba din tine. Și cum astepți tu ploaia așa îi voi aștepta și eu venirea, și cum îți sunt ție razele, așa va fi trupul lui mie. Mă leg în fața ta că unirea noastră va rodi, căci mi-e drag cu voia mea, și tot răul, dacă va fi, să nu cadă asupra lui, ci asupră-mi, căci eu l-am ales. Tu mă auzi, mamă pământ, tu nu mă minți, maica mea. Dacă mă simți aproape cum te simt eu acum, și cu mâna și cu inelul, întărește-mă să-l iubesc totdeauna, bucurie necunoscută lui să-i aduc, viața de rod și de joc să-i dau. Să fie viața noastră ca bucuria ierburilor ce cresc din tine. Să fie îmbrățișarea noastră ca cea dintâi zi a mousoon-ului. Ploaie să fie sărutul nostru. Și cum nici tu niciodată nu obosești, maica mea, tot astfel să nu obosească inima mea în dragostea pentru Allan, pe care cerul l-a născut departe, și tu, maică, mi l-ai adus aproape.” (scena logodnei din romanul Maitreyi)

1.COMENTEAZĂ semnificațiile temei iubirii, așa cum reies din textul – suport.

Vei avea în vedere modalitatea de analiză studiată la clasă. (viziunea artistică asupra temei, tipul de text, moduri de expunere, motive literare, limbaj, implicarea/neimplicarea naratorului, sentimente dominante etc).

........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................................................

fragment_coperta

FIȘA 6

1. Citește cu atenție cele două texte (fragmentul din romanul Dragostea nu moare de Maitreyi Devi și poezia Poem, dedicată lui Mircea Eliade, apoi EXPRIMĂ-ȚI OPINIA despre fascinanta poveste de iubire dintre românul Mircea Eliade și indianca Maitreyi.

„Ce tulburătoare nemulţumire răscoleşte nisipul fierbinte al Saharei şi ameninţă să-mi acopere lumea mea roditoare, frumoasă şi vie! Ştiu că sub acest acoperământ totul s-a păstrat cum a fost. Imaginea mea e neclintită în adâncurile minţii bărbatului meu adormit, aşa cum a fost totdeauna, iar micuţul meu nepot, care doarme acum cuibărit lângă părinţii lui, va coborî în goană scara mâine dimineaţă şi va veni să mă îmbrăţişeze ca în fiecare zi. Lumea mea este încă aceeaşi - duioasă, plină de viaţă şi verde. Acum mă tem pentru că simt dogoarea lavei topite ce-ameninţă s-o cotropească. Nu, nu e lavă. E poate aur topit. Şi ştiu că nu vreau să mă feresc de arşiţa lui, pentru că îmi aduce bucurie. . E tocmai acel ceva, reminiscenţa, ceea ce nu a ars. Ce agonie, aceste ultime două zile! Văzând o imagine dulce, auzind un sunet armonios, chiar şi oamenii fericiţi îşi pierd liniştea, poate că-şi amintesc o iubire uitată dintr-o altă viaţă. Nu, la mine nu e vorba de o altă viaţă şi nici nu e în trecut, s-a petrecut ieri, acum numai patruzeci şi doi de ani. Am păşit cu patruzeci şi doi de ani îndărăt. Pentru noi, fiinţele omeneşti, e o perioadă lungă, dar cât de puţin înseamnă în eternitate! Timpul nu îşi aruncă nicăieri ancora. Nu are faţă, ori spate, ori laturi. Timpul nu are nici răsărit, nici apus. Numai pentru a mă exprima pe mine, infinitul devine finit. Brusc, astăzi, pentru mine s-au şters limitele a patruzeci şi doi de ani. Şi m-am trezit în eternitate. Nu mai am trecut sau viitor. Sunt c-un picior în 1972, iar cu celălalt, în 1930. " (fragment din romanul Dragostea nu moare , de Maitreyi Devi)

http://www.editurataj.com/images/portret_maitreyi.gif

Poem

(dedicat lui Mircea Eliade) de Maitreyi Devi

Nu-i acoperiți pieptul...
Aș vrea să văd dacă inima lui mai bate...
Acest trup trecător
Păstrează în el sănătatea
Nemuritoare a unui întreg nedestructibil
Ce cântă și merge
Pe o melodie imposibilă.
Încă mai ascult cântecele sale
Pe care nicio armă nu le poate străpunge
Și nici focul nu le poate arde
Îl voi vedea încă o dată?

........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Bibliografie:

1.Mariana Chiriac, Mihaela Doboș, Camelia Gavrila, Cezar Zaharia, Limba şi literatura română pentru concursuri, olimpiade şi centre de excelenţă •Liceu • Clasele IX-X, Editura Paralela 45, București, 2014.

2.Vistian Goia şi Ion Drăgătoiu, Metodica predării limbii şi literaturii române, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1995.


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:

 

Revista cu ISSN

Profesorul bun intre realitate si dezide…

PROFESORUL BUN – ÎNTRE REALITATE ŞI DEZIDERAT   Alexandra Pepelea, profesor     Schimbarea mentalităţii asupra modului de formare a profesorilor este esenţială. Pregătirea iniţială vizează introducerea viitorului cadru didactic, prin activităţi teoretice şi practice...

Read more

Drogurile - informatii generale

Informaţii generale   Din punct de vedere etimologic, drog, este un cuvânt de origine olandeză – droog. În accepţia clasică, drogul este substanţa care, fiind absorbită de un organism viu, îi modifică...

Read more

Rolul dirigintelui in activitatea educat…

ROLUL DIRIGINTELUI ÎN ACTIVITATEA EDUCATIVĂ profesor Mirela POPOV Școala Gimnazială Ceamurlia de Jos, județul Tulcea (Rolul dirigintelui este acela de a atinge succesul împreună cu clasa de elevi, conform unui plan...

Read more

GHID PRACTIC

Lazar Mihaiela     GHID PRACTIC AL AUTOFORMARII MANAGERIALE A PROFESORULUI       In cuprins:   Managementul organizarii activitatii Managementul proiectarii Managementul comportamentului eficace Managementul influentarii, motivarii Managementul comunicarii Managementul relatiilor Managementul stresului la clasa Managementul evaluarii  

Read more

Rolul testelor in verificarea progresulu…

ROLUL TESTELOR ÎN VERIFICAREA PROGRESULUI ŞCOLAR Profesor Petrescu Daniela Școala Calotești Verificarea și notarea progresului școlar prezintă o importanță dublă, orientativă și simulatoare. Verificarea progresului se face prin metode, forme și...

Read more

Metodologie constituirea corpului nation…

Ordin al ministrului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului pentru aprobarea Metodologiei privind organizarea si desfasurarea concursului de selectie a cadrelor didactice pentru constituirea corpului national de experti in management educational  ...

Read more

Organizarea si desfasurarea evaluarii na…

  Ordin privind organizarea si desfasurarea evaluarii nationale pentru absolventii clasei a VIII-a in anul scolar 2012-2013 Vezi Ordinul privind organizarea si desfasurarea evaluarii nationale pentru absolventii clasei a VIII-a in anul...

Read more

Problematica riscurilor specifice in edu…

PROBLEMATICA RISCURILOR SPECIFICE ÎN EDUCAŢIA COPIILOR SUPRADOTAŢI   Prof. Popovici Diaconu Răzvan     Abstract               Studiul realizat urmăreşte să evidenţieze riscurile generate de incapacitatea sistemelor educaţionale de a integra în mod corespunzător elevii cu potenţial...

Read more