Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


TARAMURI MIORITICE: SUNTEM ROMANI!
Vineri, 09 Ianuarie 2009 02:00

TÃRÂMURI MIORITICE: SUNTEM ROMÂNI!

 

Prof. Popescu Ileana - Alina

Şcoala „Arhitect T. T. Socolescu”, com Pãulesti, jud. Prahova

 

 

Profesorul de limba si literatura românã se izbeste de cele mai multe ori, din partea elevilor, de refuzul de a lectura. Ce e de fãcut?

Am recurs la o strategie: m-am gândit cã o expeditie într-un spatiu în care mai întâlnesti, pe drumuri înguste, carul cu boi, condus, de jug, de bãtrânul ce poartã, cu mândrie, cãmasa albã strânsã la mijloc cu brâu lat de piele si serpar, ar putea fi de folos.

Asadar, la sfârsit de iulie 2008, am descins cu „batalionul” meu de elevi gimnazisti, pe peronul gãrii din Sângeorz-Bãi, Bistrita-Nãsãud, în tabãrã.

 

Bineînteles, nu am gãsit aici carul cu boi, dar pe bãtrân l-am gãsit alãturi de femeia sa: purtau opinci de piele legate cu nojite peste ciorapi grosi de lânã, împletiti de sotie la ceas de liniste si de searã, îmbrãcati în portul românesc, mostenit din bãtrâni. ªi locul era de poveste: am ascultat povesti! Am si cãlãtorit: la 7 km, la Maieru unde a copilãrit marele Liviu Rebreanu- la „Cuibul Visurilor”, cum l-a botezat însusi scriitorul, în Maramures( pânã la Sãpânta) si în Moldova, pânã la Vatra Dornei.

La Maieru, un bãrbat trecut de 70 de ani „ne-a împrietenit” cu Liviu. Se numea Sever Ursa si era mândru cã era finul familiei Rebreanu. Uimea prin modestie.

Spre Maramures, ne-am oprit la George Cosbuc. Aici, într-o casã foarte bine gospodãritã, a trãit numeroasa familie a poetului, fecior de preot. Camerele erau nu foarte înalte, pentru cã nici George nu era „mare de stat”.

Am vizitat Muzeul satului, din Sighet, si am putut urmãri transformãrile în arhitectura caselor (gospodãriilor) din zona Maramuresului si din cea a Bistritei-Nãsãud, de la sfârsit de secol XVII, pânã în secolul XVIII; am aflat de ce era atât de importantã zestre fetelor ce urmau sã se mãrite: dovedea hãrnicie, mãiestrie si avea sã fie podoabã în casã!

De acum drumul ne-a purtat cãtre Mânãstirea Bârsana, colt „de rai” pe pãmânt, liniste si pace în suflet.

În Moldova, mai exact la Vatra-Dornei, am fost martori ai paradei participantilor la Festivalul Cântecului si Portului Românesc( Olt, Bistita, Vatra-Dornei, Bihor). Elevii au rãmas muti în fata costumelor populare ce li se perindau prin fata ochilor, fermecati fiind de cântecele populare si de jocul românesc. Parte din costume le vãzusem si în muzeul Mânãstirii Bârsana...

Dar ce sã mai lungesc vorba? Ea nu poate cuprinde atâta bogãtie câtã este pe aceste minunate meleaguri! E certitudine cã, ai mei copii- dependenti de calculatoare - au uitat cã existã o astfel de inventie, s-au certat mai rar, au zâmbit mai des, si, sper, odatã ajunsi acasã ... se vor repezi sã citeascã!

 

- Borsa, Cascada Cailor (aprox. 1800 m altitudine)

- Perspectiva din telescaun: sã fi fost oare unul din ciobanii din”Miorita”, ori Nechifor Lipan ... cel din” Baltagul”?

Vã invitãm sã cãlãtoriti si sã descoperiti!

 

 

 

Ultima actualizare în Vineri, 26 Martie 2010 18:57
 

Revista cu ISSN

Competente generale pe niveluri de invat…

     Competenţe generale ale disciplinei pe niveluri de învăţământ                 Modelul comunicativ-funcţional şi competenţele-cheie specifice disciplinei limba şi literatura română impun anumite competenţe generale în cadrul programelor şcolare pe niveluri de...

Read more

Creativitatea la elevi

CREATIVITATEA LA ELEVI   Prof. Bota Maria Gabriela Liceul Teoretic “Ioan Buteanu” Șomcuta Mare   Prin creativitate se înțelege capacitatea sau aptitudinea de a realiza ceva nou, original. Actul creator este însă un proces de...

Read more

Les articulateurs du discours

LES ARTICULATEURS DU DISCOURS   Lector univ. Ilie Minescu Universitatea de Vest din Timisoara     La langue française est pleine de mots et de locutions qui, utilisés adéquatement, permettent d’exprimer les idées...

Read more

Ghid de evaluare a activitatii didactice

Ghid de evaluare a activităţii didactice I. PLANIFICARE – PROIECTARE 1. Modul de întocmire a planificărilor: - structura - esalonarea adecvată a materiei pe întregul an - concordanţa cu cerinţele programelor - integrarea în...

Read more

Fisa de evaluare proiecte educative extr…

FIŞĂ DE EVALUARE A PROIECTELOR EDUCATIVE  EXTRAŞCOLARE CAE 2013 - Concursuri naţionale -   Proiectul:____________________________________________________________________________   Instituţia:____________________________________________________________________________ Buget (total şi solicitat): total:__________________       solicitat MECTS:____________________ Nr. participanţi:__________________ Perioada de desfăşurare a etapei finale:_____________________________________________________

Read more

Chestionar aplicat elevilor CLIL LESSON …

CHESTIONAR   Discuţie condusă de prof. Ofelia Cornelia POPA 20 elevi chestionaţi; 2 absenţi   Ţi-a plăcut lecţia CLIL?   a)      Da: 20 elevi (100%)             b) Nu: 0 elevi   Argumentează răspunsul dat la intrebarea precedentă.   “Mi-am dorit să facem...

Read more

Integrarea experimentului in orele de fi…

INTEGRAREA EXPERIMENTULUI ÎN ORELE DE FIZICĂ ŞI CHIMIE                                                     Profesor Tudorache Maria, Şcoala Gimnazială ,,P. H. Zangopol” Buzău   Prin predarea fizicii şi chimiei se urmăreşte raportarea copilului la mediul în care trăieşte. Experimentul este...

Read more

Proiect integrat de activitate didactica

PROIECT DE ACTIVITATE Profesor propunător: CĂLIN ALEXANDRA RALUCA, Școala Gimnazială Nr. 96 Este un proiect integrat de activitate didactică, nivel II- grupa mare, menit să ȋi familiarizeze pe preșcolari cu...

Read more