Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Situatia deseurilor in municipiul Brasov
Sâmbătă, 08 Mai 2010 18:08

STUDIU PRIVIND SITUAŢIA DEŞEURILOR ÎN MUNICIPIUL BRAŞOV

 

Constantin Elena Mădălina

Prof Geografie -  Şcoala Generală nr. 6 Iacob Mureşianu

 

 

Rezumat: Odată cu dezvoltarea economică a oraşului Braşov începută în a doua jumatate a secolului trecut, a dus la apariţia unor noi probleme printre care creşterea cantităţii deşeurilor menajere produse de populaţie . În ultimii 20 ani pe plan mondial şi naţional s-a accentuat interesul pentru colectarea selectivă şi reciclarea deşeurilor menajere produse de oameni.

Cuvinte cheie: deşeuri, colectare selectivă,  reciclare 

 

 

Explozia industrială, demografică şi urbanistică au făcut din deşeuri, de orice natură fi ele sursa şi cauza principală de poluare a factorilor de mediu, iar din om principalul producător de deşeuri, deci principalul factor de polare.

            Efectele nocive ale deşeurilor, dar mai ales cele determinate de depozitele de deşeuri necorespunzătoare amenajate sunt determinate de emanaţiile de gaze nocive generate de procesul descompunerii deşeurilor (poluarea aerului) curgerilor şi infiltarţiile din precipitaţii (poluarea apelor şi solurilor)

            Pentru a ne alinia la legislaţia europeană cu privire la colectarea, sortarea şi reciclarea deşeurilor, este necesară dobândirea unor atitudini şi comportamente corecte faţă de mediul ambiant al oraşului Braşov.

            Dorim să subliniem neconcordanţa dintre situaţia de pe teren şi cea de pe hârtii existentă în municipiul Braşov.

            Primele forme organizate de cunoaştere a mediului înconjurător aparţine grădiniţei, în acest context, educatorilor le revine sarcina şi obligaţia de ai învăţa pe copii să înţeleagă şi să iubească natura iar apoi pe parcursul întregii educaţii şcolare să cadrele didactice să-i facă pe copii să protejeze natura şi să urmărească formarea şi dezvoltarea conştiinţei ecologice a copiilor.

Pâna în anul 2007 când a început programul de colectare selectivă şi a fost construită noua rampă ecologică datele statistice pentru diferitele categorii de deşeuri erau pe nivel de judeţ, dar începând din 2007 s-a putut face o statistică doar pentru municipiul Braşov.

 

 

 

 

 

Fig.4 Evoluţia principalelor tipuri de deşeuri din Municipiul Braşov

 

 

Tab. 3 Evoluţia principalelor tipuri de deşeuri din Municipiul Braşov

Anii

Pet(t)

Plastic(t)

Sticla(t)

Hartie(t)

Total(t)

2007

17,993

52,548

104,337

370,778

545,656

2008

165,78

119,302

225,49

951,931

1463,703

În urma unei campanii intense de coştientizare, informare, amenajare a locurilor speciale de colectare selectivă se observă o creştere semnificativă a cantităţii de deşeuri pentru fiecare categorie în parte pentru cei doi ani de colectrare selectivă în municipiul Braşov.

Se poate observa din graficul de mai sus că pentru plastic, sticlă cantitatea de deşeuri colectate s-a dublat din 2007 în 2008 iar pentru categoaria pet se observă o creştere semnificativă de peste nouă ori iar pentru hârtie o creştere de trei ori mai mare în 2008 faţă de 2007.

Braşovul este oraş-pilot în campania de conştientizare a populaţiei asupra importanţei colectării selective a deşeurilor de echipamente electrice şi electrocasnice (DEEE). Deşeuri de echipamente electrice şi electronice sau DEEE – echipamentele electrice şi electronice care constituie deşeuri, inclusiv toate componentele, subansamblele şi produsele consumabile, parte integrantă a echipamentului în momentul în care acestea devin deşeuri.

Pentru a ne alinia la legislaţia europeană cu privire la colectare, sortare şi reciclarea deşeurilor este necesară dobândirea unor atitudini şi comportamente corecte faţă de mediul ambient al Braşovului.

Colectarea selectivă şi reciclarea sunt soluţii la îndemâna tuturor, cu efecte imediate: protejarea naturii şi economisirea consumului de resurse naturale prin refolosirea unor materiale, reducerea poluării solului, aerului, economisirea energiei electrice.

Deşi legislaţia în vigoare prevede obligativitatea colectării selective, acestea nu se realizează eficient deşi în statistici încercăm să “facem pe plac” Uniunii Europene care ne-a impus anumite ţinte (în ceea ce priveşte cantitatea de deşeuri colectate pe cap de locuitor şi cantitatea de deşeuri ce trebuie reciclată ) pe care trebuie să le atingem, iar dacă aceste ţinte nu sunt atinse, aurorităţile locale sunt pasibile de amenzi şi pierderea unor bani care vin de la Uniunea Europeană pentru protecţia mediului.

Pentru a ne alinia la legislaţia europeană cu privire la colectare, sortare şi reciclarea deşeurilor este necesară dobândirea unor atitudini şi comportamente corecte faţă de mediul ambient al Braşovului.

 

Bibliografie

·        Activitatea Fin Eco, Braşov, 2007

  • Raport privind starea mediului înconjurător în judeţul Braşov, Braşov 2007

·        Studiu de soluţie - Închiderea rampei pentru depozitarea deşeurilor menajere - Argif Proiect, Braşov, 2008

 

Ultima actualizare în Sâmbătă, 08 Mai 2010 19:54
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Invatarea in ora de filosofie

ÎNVĂȚAREA ÎN ORA DE FILOSOFIE Prof. Ioana-Maria Judele Colegiul de Știinte ale Naturii « Emil Racoviță » Brașov Articolul analizează învăţarea şcolară din...

Read more

Educatia integrata in scoala contemporan…

EDUCAŢIA INTEGRATĂ ÎN ŞCOALA CONTEMPORANĂ - STRATEGII DIDACTICE Institutor Anton Simona Marinela Şcoala cu clasele I-VIII, nr. 2, Vorniceni, Judeţul Botoşani Învăţământul este una din componentele vieţii sociale...

Read more

Imaginea scolii in societate

IMAGINEA ȘCOLII ÎN COMUNITATE   Prof. STAN CRISTINA Școala Gimnazială „C.Giurescu” Chiojdu, jud. Buzău     Comunitatea locală a fost învestită cu dreptul și responsabilitatea de a se autoadministra sub aspectul resurselor locale și al priorităților,...

Read more

Dezvoltarea gandirii critice

DEZVOLTAREA GÂNDIRII CRITICE                                                                               Prof. Alina Preduț, Turda, Județul Cluj               În societatea contemporană, invazia tehnologiei  si multitudinea activităţilor extraşcolare reprezintă un impediment în calea actului de lectură. Aceasta reprezintă pentru mulţi...

Read more

Voluntariatul recunoscut ca experienta p…

Voluntariatul recunoscut ca experienta profesionala Camera Deputatilor, for decizional, a adoptat legea care prevede ca voluntariatul sa fie recunoscut ca experienta profesionala. Legea işi propune promovarea ideii de voluntariat, in conditiile...

Read more

La pedagogie du projet

La pedagogie du projet

LA PEDAGOGIE DU PROJET   Prof. Octavian Horia MINDA Şcoala cu clasele I-VIII SINANDREI TIMIŞ                 1. La définition du projet Dans le monde contemporain, l’éducation est une nécessité, imposée par de rapides changements économiques....

Read more

Spiritul continua existenta nefiinda a u…

SPIRITUL CONTINUĂ EXISTENŢA NEFIINDĂ A UMBREI OMULUI VIU                                                      Ştefan Lucian MUREŞANU   Motto: Cu cât oamenii îmbătrânesc cu atât spiritual lor devine mai suplu, mai cald, dobândind o înfăţişare mai organic. S-ar...

Read more

Importanta predarii istoriei locale

IMPORTANŢA PREDĂRII ISTORIEI LOCALE Prof. Vasile Cătălina Liceul Teoretic”Paul Georgescu„ Țăndărei Plecând de la afirmaţia lui N.Iorga: ”un popor care nu îşi cunoaşte istoria e ca un copil care nu...

Read more