Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Scratch mediu modern educational dezvoltarea competentelor de programare la elevi
Miercuri, 08 August 2012 17:46

SCRATCH – MEDIU MODERN EDUCAŢIONAL

 PENTRU DEZVOLTAREA COMPETENŢELOR

DE PROGRAMARE LA ELEVI

 

Simona ANASIA, Profesor Informatică şi Tehnologia Informaţiei şi Comunicaţiilor,

Liceul Teoretic “Emil Racoviţă”, Galaţi

 

 

Rezumat: Scratch este un nou limbaj de programare care permite realizarea facilă a unor scenarii interactive personalizate formulate sub formă de aplicaţii de tip educaţional, a unor animaţii şi partajarea lor cu alte persoane din cadrul comunităţii Scratch online sau cu alţi utilizatori de pe web interesaţi de tematica abordată. Scratch oferă o nouă conceptualizare a termenului de joc, considerându-l o modalitate de învăţare prin raportare la simularea vieţii reale şi prin abordarea de metode de rezolvare a situaţiilor problemă, axându-se pe caracterul ludic al fiecărei persoane.

Cuvinte cheie: Scratch, jocuri educaţionale, scenarii, pSkills, competenţe, programare, structuri de control, personaje, animaţie, grafică

 

 

Şcoala de vară pSkills s-a desfăşurat în perioada 1 - 6 iulie 2012, în localitatea Panormo din Creta, Grecia. A doua sa ediţie, prima fiind în 2011, a avut ca obiectiv principal dezvoltarea abilităţilor cadrelor didactice de a realiza scenarii şi jocuri educaţionale utile pentru lucrul la clasă, în funcţie de disciplina predată. Am avut oportunitatea de a participa la şcoala de vară inclusă în cadrul Programului de Învăţare pe Parcursul Întregii Vieţi, subprogramul Comenius, prin intermediul unui grant obţinut ca urmare a depunerii candidaturii personale, conform informaţiilor de pe site-ul  www.llp-ro.ro. M-am documentat referitor la cursurile de formare disponibile pe http://ec.europa.eu/education/trainingdatabase/search.cfm, stabilind diverse criterii de căutare. Modalitatea de organizare a cursului a constat în ateliere de lucru, sesiuni în plen, prezentări de software, excursii şi vizite pentru a observa modalităţile de aplicare ale diverselor tipuri de resurse educaţionale digitale în diferite domenii de activitate.

Cursul “pSkills – Developing Programming Skills by means of modern Educational Programming Languages” a avut ca punct de interes jocurile educaţionale şi modul în care Scratch poate fi utilizat pentru a le realiza şi pentru a implementa scenarii de învăţare definite de către profesori. Succesul jocurilor pe calculator a dus la apariţia jocurilor “serioase”, care pot fi folosite ca resurse pentru procesul de predare – învăţare. Conform ultimelor studii realizate de „Serious Games Institute”, se observă o dezvoltare a creativităţii, a capacităţii de adaptare la situaţii problematice noi şi a învăţării prin descoperire şi cercetare la elevii care au putut să beneficieze de diferite tipuri de jocuri realizate în scop didactic. Este foarte interesant de monitorizat nivelul de interes şi de asimilare a cunoştinţelor pe termen lung prin utilizarea sau chiar realizarea unui joc educaţional. Prin această nouă abordare, elevii îşi pot dezvolta şi competenţele digitale, întrucât jocurile fac apel la grafică, inteligenţă artificială, elemente de programare şi design, virtualizarea realităţii. Platforma prezentată şi utilizată la curs, şi anume mediul Scratch, oferă o variantă simplificată pentru crearea de jocuri, fiind necesare cunoştinţe medii de programare, logică informatică şi design.

Scratch este un limbaj de programare educaţional, realizat de  “Grupul Lifelong Kindergarten” de la “Institutul de Tehnologie din Massachusetts”. Utilizatorii pot programa în Scratch printr-o operaţiune de drag şi drop a blocurilor de acţiune din paleta de blocuri şi ataşarea lor, legarea lor consecutivă la alte blocuri sub forma unui puzzle logic, pentru a realize exact acţiunile dorite. Structurile de blocuri multiple se numesc scripturi Această metodă de programare (realizarea codului prin utilizrea blocurilor) este cunoscută sub denumirea de “drag-and-drop programming” (programare prin selectare, tragere şi plasare).

La proiectarea limbajului de programare Scratch, prioritatea realizatorilor a fost de a crea un mediu de dezvoltarea şi programare care să fie intuitive şi care să poată fi uşor înţeles şi învăţat de elevii care nu au nicio experienţă anterioară în programare. Interfaţa cu utilizatorul din cadrul mediului de programare Scratch divide ecranul de lucru în mai multe zone: în stânga se află paleta de blocuri, care conţine etichete pentru stabilirea mişcării, controlului, apariţiei, părţii de tip senzor, sunetelor, operatorilor, variabilelor şi trasarea obiectelor în funcţie de cerinţele utilizatorilor; în partea centrală se află informaţiile actualizate referitoare la scenă şi la personaj, scriptul, aspectul şi sunetele asociate; în partea dreaptă se află lista de personaje şi scene, ce pot fi selectate şi editate. Scratch permite şi lucrul cu partea grafică simplificată, asigurând realizarea de noi personaje şi scene conform cu cerinţele, imaginaţia utilizatorului şi specificul proiectului creat. În engleză, cuvintele cheie pentru tokenurile, elementele unui proiect sunt sprite (personaj) şi stage (scenă), iar aspectele privitoare la mişcare, poziţionare, aspect, acţiuni sunt descrise de blocks (blocuri), organizate în scripts (scripturi).

 

 

Bibliografie:

1.       http://www.scribd.com/doc/23343953/Shall-We-Learn-Scratch-Programming-eBook

2.       http://wiki.scratch.mit.edu/wiki/Scratch

3.       http://info.scratch.mit.edu/Scratch2FAQ

4.       http://web.media.mit.edu/~jmaloney/papers/ScratchLangAndEnvironment.pdf

5.       http://pskills.moleportal.eu/

6.       http://info.scratch.mit.edu/Support/Scratch_Cards

7.       http://1.bp.blogspot.com/_NfvvPT7p57U/S6kuLsdzGII/AAAAAAAAAIw/feJx_saBi64/s320/parrot_code.JPG

 

Abstract: Scratch is a new programming language that makes it easy to create your own interactive stories, animations, games, music, and art, designed as educational applications -- and share your creations on the web with other persons inside the Scratch online community or other web users interested in the subject. Scratch offers a new conceptualization of the term “game”, considering it a way of learning in relation to real life simulation methods and approaching problem solving situations, focusing on the gaming, playful  nature of each person.

Keywords: Scratch, serious games, educational plots, pSkills, skills, programming, control structures, sprites, animation, graphics

Citeste mai mult ...


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:

Ultima actualizare în Miercuri, 08 August 2012 17:58
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Ganduri - Profesor in Romania

„Fiecare zi ne învatã ceva nou.” (Euripides) Ce mare adevãr! Mai mult de atât, e util si necesar a recunoaste cã fiecare zi ne oferã noi si noi experiente, experiente ce...

Read more

Planificare model pentru istorie gimnazi…

Planificare model pentru istorie gimnaziu   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata model de...

Read more

Ordin 4799 din 2010 Metodologia bacalaur…

Ordin 4799/2010: Metodologia bacalaureat 2011   Ordin 4799/2010 privind organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat 2011In baza prevederilor Legii învatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, In temeiul Hotararii Guvernului nr....

Read more

Proiect Comenius multilateral mobilitate…

PROIECT COMENIUS MULTILATERAL MOBILITATE ÎN BURSA - TURCIA   Profesor Lazar Mihaiela Liceul de Artă „Ioan Sima” Zalău   În perioada 17-21 aprilie 2012 a avut loc o nouă reuniune în cadrul proiectului multilateral Comenius...

Read more

Romancierul Paul Georgescu

ROMANCIERUL - PAUL GEORGESCU   „AICI REZISTA NUMAI CEI TARI. SCRISUL E O TERAPEUTICĂ EXCELENTĂ.” (Paul Georgescu)   Profesor Popescu Ileana - Alina, Școala „Arhitect T.T. Socolescu”, Păuleşti-Prahova     Rezumat: Articolul face parte dintr-o lucrare amplă ce...

Read more

Educatia interculturala premisa a formar…

EDUCAȚIA INTERCULTURALĂ- PREMISĂ A FORMĂRII CETĂȚEANULUI EUROPEAN PROF. LAZĂR ADRIANA DORINA Școala Gimnazială „Învățător Radu Ion” Sat Vadu Părului, Prahova Abordarea educației interculturale în școală are un rol esențial în înțelegerea și...

Read more

O educatie de calitate prin inovatie si …

STUDIU- O EDUCAŢIE DE CALITATE PRIN INOVAȚIE ȘI DIVERSIFICARE înv. Marc Aurica Școala Gimnazială Cîmpeni "Viitorul unei naţiuni este hotărât de modul în care aceasta îşi pregăteşte tineretul", afirma încă...

Read more

Biserica, pedagog desavarsit pentru tana…

BISERICA, PEDAGOG DESĂVÂRŞIT PENTRU TÂNĂRUL CONTEMPORAN   prof. Ciprian Nazare Colegiul Tehnic „Traian”, Galaţi Biserica dreptmăritoare, pornind de la porunca Mântuitorului Iisus Hristos, asumă dintotdeauna o responsabilitate învăţătorească. După Învierea Sa, imitând...

Read more