Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Proiect de programa curriculum la decizia scolii stilistica
Scris de mihaiela lazar   
Marţi, 08 Septembrie 2020 09:34

PROIECT DE PROGRAMĂ CURRICULUM LA DECIZIA ŞCOLII: STILISTICĂ


Prof. Simona Crainic,

Şcoala Gimnazială Sarmizegetusa

Articolul de faţă este rezultatul nevoii de modele în alcătuirea unui proiect de opţional şi se adresează celor care doresc să aprofundeze cu elevii studiul poeziei.Opţionalul este gândit pentru elevii clasei a XI-a pentru o oră pe săptămână.

Cursul opţional propus este proiectat a se derula pe parcursul unui an şcolar (o oră pe săptămână) şi se adresează elevilor de clasa a XI-a sau a XII-a.

Cursul îşi propune o iniţiere în stilistică a elevilor care studiază poezia şi pe cei mai reprezentativi poeţi ai literaturii române.Ideea de la care am pornit este aceea că nu este suficient a identifica tema, structura, şi semnificaţiile existente într-o poezie pentru a o asuma la nivel de sensibilitate.Or, în cele din urmă, poezia nu se adresează raţiunii, ci sufletului. Acest opţional vine deci în sprijinul elevilor care , prin studiu stilistic, pot recepta altfel poezia.Îmi propun prin acest opţional o altă deschidere asupra poeziei , deschidere care rareori se poate realiza în orele de curs datorită lipsei de timp, dar şi datorită supraîncărcării programei şcolare.

Acest opţional nu se doreşte a fi un studiu exhaustiv al stilisticii, ci doar a acelor elemente care pot uşura receptarea operelor poetice. În decursul unui an şcolar toate noţiunile teoretice legate de semn lingvistic şi semn poetic, figuri de stil şi elemente de prozodie îşi vor găsi aplicabilitatea pe texte poetice.

Competenţe specifice:

1.Identificarea diferitelor figuri de stil în vederea relevării semnificaţiei lor stilistice

2.Analiza semnificaţiei sunetelor într-un text poetic în scopul receptării la un alt nivel al acestuia

3.Aplicarea metodei statistice de cercetare a limbajului poetic în vederea extragerii semnificaţiei acestuia în diferite texte poetice

4.Interpretarea elementelor de prozodie şi a rolului acestora în procesul semnificării

5.Diferenţierea dintre informaţia semnatică şi cea stilistică în vederea receptării textului poetic.

Activităţi de învăţare:

- Studiul de caz, problematizarea, exerciţii diverse de interpretare, învăţarea prin descoperire, punerea în contrast,etc

Modalităţi de evaluare: probe orale, portofoliul, proiectul

Conţinuturi propuse:

1.Definirea conceptelor de stil şi stilistică

2.Semn lingvistic şi semn poetic: motivarea semnelor lingvistice şi a celor poetice.

3.Semnificaţia sunetelor

4.Metafora: coalescentă şi implicaţie

5.Gramatica metaforică

6.Semantica metaforei

7.Elemente de prozodie : ritm, rimă, măsură, strofă şi clasificarea lor

8.Epitetul şi categoriile sale estetice

9.Comparaţie, hiperbolă, sinecdocă, metonimie

10.Informaţia semantică şi stilistică a unui text

11.Metoda stilistică de cercetare a limbajului poetic (aplicare sub aspect lexical, gramatical, fonetic şi prozodic)

12. Aplicaţii pe texte

Bibliografie:

1.Şt. Munteanu, Stil şi expresivitate poetică, Bucureşti, Editura Ştiinţifică, 1972

2.Solomon Marcus, Poetica matematică, Bucureşti, Editura Academiei, 1970

3.Hugo Friedrich, Structura liricii moderne, bucureşti, Editura pentru literatura universală, 1969

4.Tudor Vianu, Problemele metaforei şi alte studiide stilistică, Bucureşti, Editura de stat pentru literatură şi artă, 1978

 

 

Ultima actualizare în Sâmbătă, 24 Octombrie 2020 11:45
 

Revista cu ISSN

Norme privind plata comisiilor de examen…

   ANEXA Nr. 13   la metodologie   NORME privind plata comisiilor de examen pentru concursurile pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate in unitatile de invatamant particular din invatamantul preuniversitar      1. Comisia de organizare...

Read more

Procesul de invatamant si sistemul de in…

PROCESUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT ŞI SISTEMUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT   Înv. Dobraniş Gabriela, Şcoala Gimnazială Ungureni, Bacău   Procesul de învăţământ este considerat cea mai înaltă formă de organizare şi desfăşurare a educaţiei, determinate de prezenţa...

Read more

Curs ejournalism educational collaborati…

DISEMINARE CURS - eJOURNALISM 2.0 – EDUCATIONAL COLLABORATION ACROSS BORDERS USING WEB BASED TOOLS   Alexie Cristina, Prof. limba franceză, Colegiul Tehnic Ion Mincu, Slatina/ Șc. cu cls. I-VIII, Slătioara     În perioada 10-16...

Read more

Festivalul International de Poezie si Ep…

  REGULAMENTUL FESTIVALULUI INTERNAŢIONAL DE POEZIE ŞI EPIGRAME „ROMEO ŞI JULIETA LA MIZIL” ED. A V-A, 2011-2012   FĂRĂ TAXĂ!   „Mizilul!... Aşezată la poalele Tohanilor, celebre podgorii, această urbe - o grădină - se răsfaţă cu...

Read more

Imaginarul alteritatii si cyber-constiin…

IMAGINARUL ALTERITÃŢII ŞI CYBER-CONŞTIINŢA. DE LA BINOMUL IDENTITATE/ALTERITATE LA BINOMUL EU/CEILALŢI Monica Matei, Preperator univ., SNSPA, Facultatea de Comunicare si Relatii Publice   Aparent antagonice, conceptele de identitate si alteritate sunt interdependente, reprezentând polii...

Read more

Lista olimpiadelor si concursurilor care…

Lista olimpiadelor si concursurilor care pot echivala o proba de bacalaureat Ministerul Educatiei si Cercetarii Stiintifice a publicat lista olimpiadelor si concursurilor internationale 2015 care le pot aduce olimpicilor burse de...

Read more

Parentingul si stilul de comunicare la a…

PARENTIGUL ȘI STILUL DE COMUNICARE LA ADOLESCENȚI Măcăneață Anca Cristina Psiholog școlar principal, C.J.R.A.E. Argeș/Liceul Tehnologic „Dacia” Pitești Familia a fost şi reprezintă în continuare un mediu de formare atât a...

Read more

Poeme universul copilariei

POEME – UNIVERSUL COPILĂRIEI   Ileana Faur, profesor Limba şi Literatura română Liceul Tehnologic Transporturi Auto, Timişoara   În studiul de faţă, referitor la cele mai cunoscute poeme eminesciene, am avut în vedere o abordate...

Read more