Interferente.ro Turism Strainatate Podul Bosfor din Istanbul Turcia

Vineri, 15 Februarie 2013 15:40

Podul Bosfor din Istanbul Turcia

 

Podul Bosfor din Istanbul Turcia face legatura dintre continentul asiatic si cel european, fiind situat intre Beylerbeyi - pe partea asiatica si Ortakoy - pe partea europeana. Podul Bosfor este unul dintre cele doua poduri din Istanbul - Turcia si se intinde peste stramtoarea Bosfor (turca - Boğaziçi). Poarta denumirea de Primul Pod peste Bosfor (turca - Boğaziçi Köprüsü).

 

Podul Bosfor este fixat pe ambele maluri ale stramtorii Bosfor cu doua turnuri de sustinere. Intre aceste doua turnuri de sustinere se afla doua cabluri principale de care sunt agatate cablurile care sustin tablia podului. Turnurile sunt realizate din otel de rezistenta ridicata si au o inaltime de 165 m. Puntea aerodinamica este suspendata in zig-zag. Distanta dintre centrul podului si nivelul marii este de 64 m. In turnuri exista ascensoare pentru pasageri si servicii. In partile laterale ale podului existe cate o consola cu latimea de 2.70 m. Lungimea podului este de 1.560 m, iar distanta dintre cele doua turnuri de sustinere este de 1.074 m.

Mentionam ca exista taxa de pod. Ea se plateste numai pe sensul Europa-Asia, fiind existent un sistem de cartele magnetice (KGS), pus in functiune in 2005.

Din 2007 Podul Bosfor a fost iluminat cu LED-uri, shimband culoarea si modelul pe timp de noapte. E o imagine impresionanta ...

 

 

Chiar daca ideea construirii unui pod peste Bosfor dateaza din antichitate, decizia a apartinut primului-ministru Adnan Menderes in 1957. Costul s-a ridicat la 200 de milioane de dolari. Astfel, constructia Podului Bosfor din Istanbul - Trucia a inceput in 1970 si a fost terminata in 1973. Podul Bosfor a fost inaugurat cu ocazia aniversarii a 50 de ani de la proclamarea Republicii Turcia.

Constructia unui pod era absolut necesara deoarece metropola turca (denumirea de Constantinopol pana la 1930, Istanbul dupa 1930) este situata de o parte si de alta a Stramtorii Bosfor care separa Europa de Asia si leaga Marea Neagra de Marea Marmara. Podul Bosfor uneste, de fapt, cartierul Ortaköy de pe malul european al metropolei cu cartierul Beylerbeyi de pe malul asiatic. Se pare ca Instanbul este singurul oras din intreaga lume care are o astfel de asezare geografica.

Singura constructie anterioara care a legat Europa de Asia, in aceasta zona, a fost Podul lui Xerxes, peste Dardanele, in 480 i.Hr. In secolul XVI, Sultanul Baiazid al II-lea i-a solicitat marelui Leonardo Da Vinci proiectul unui pod pe care genialul renascentist se pare ca l-a conceput impresionant, dar nu a primit aprobarea sultanului.

 

Prin constructia acestui pod s-a rezolvat problema drumului si a legaturii. Pana la inaugurarea acestui pod, legatura intre cele doua cartiere ale Istanbulului era asigurata cu mici ambarcatiuni si feriboturi care traversau stramtoarea Bosfor. Un alt benefiu adus prin constructia acestui pod este acela de asigurare a fluentei traficului. Exista patru benzi pe fiecare sens, precum si o banda de siguranta de fiecare parte. Sa nu uitam insa ca Turcia este o destinatie turistica excelenta, iar circulatia este extrem de aglomerata in anumite perioade ale anului, mai ales in sezon de vara. Adesea sunt 5 benzi de circulatie pe sens si 3 pe celalalt sens, in functie de situatie si necesitati.

 

La data construirii, elegantul pod suspendat de la Istanbul se clasa pe locul doi in Europa si pe locul cinci in lume, dupa Humper Bridge din Anglia, Verranzano-Narrows din New York, Golden Gate Bridge din San Francisco si Mackinac Bridge din Michigan. In prezent a trecut pe locul al 17-lea in lume.

 

Cel de-al doilea pod peste Bosfor este Podul Fatih Sultan Mehmet (“Podul Cuceritorului”). Acesta a fost construit in 1988, fiind situat la 5 kilometri spre nord fata de Podul Bosforului.

In prezent se lucreaza la un tunel feroviar (similar Eurotunelului Franta - Germania), pe sub Marea Marmara. E o cale moderna, numita Marmaray, asemanatoare celei ce uneste continentul de insula britanica pe sub Marea Manecii.

 

Un al treilea care pod de traversare peste Bosfor, pod de autostrada, este planificat pentru anii urmatori intr-o zona mai nordica a stramtorii, in apropiere de Marea Neagra.

 


Related news items:
Newer news items:
Older news items: