Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Plan de actiune pentru integrarea copiilor cu dizabilitati
Scris de administrator   
Joi, 08 Aprilie 2021 18:03

 

PLAN DE ACȚIUNE PENTRU INTEGRAREA COPIILOR CU DIZABILITĂȚI

Profesor învățământ primar Popa Constantina

Școala Gimnazială Luncoiu de Jos, jud. Hunedoara

Integrarea școlară este un proces de adaptare a copilului la cerințele școlii pe care o urmează, de stabilire a unor raporturi afective pozitive cu membrii grupului școlar (clasă), de desfășurare cu succes a activităților școlare. Asimilarea de către copil a statusului de elev este rezultatul unor modificări interne în echilibrul dintre anumite dominante de personalitate cu consecințe în planul acțiunii sale.

Educația școlară a copiilor cu CES trebuie să corespundă nevoilor de dezvoltare a acestora și presupune evaluarea adecvată a potențialului lor de învățare/ dezvoltare, implicând asigurarea reabilitării– recuperării – compensării deficiențelor / tulburărilor, dificultăților de învățare. Am conceput mai jos un plan de activități pentru acești copii, care cuprinde grupul țintă, obiectivele smart, idei de activități, strategiile folosite, resursele, precum și evaluarea.

În ţara noastră, elevii cu cerinţe educative speciale au învăţat în şcoli speciale, cu cadre didactice pregătite pentru a lucra cu astfel de copii, dar în ultimii ani, s-a ajuns la concluzia că, procedându-se astfel, aceşti elevi sunt oarecum excluşi din viaţa socială şi s-a decis integrarea lor în învăţământul de masă.

În calitate de profesori, de multe ori suntem puși în situaţia de a avea la clasă elevi cu cerinţe educative speciale şi, în astfel de situaţii, trebuie să găsim cele mai bune metode de predare-învăţare pentru a-i determina pe toţi participanţii la actul educaţional să se implice conştient în activităţile derulate.

Este indicat să ţinem cont de faptul că elevii integraţi au nevoie de sprijinul nostru, al cadrelor didactice, al părinților, dar şi de sprijinul colegilor de clasă. Ei nu trebuie marginalizaţi în niciun fel, nu trebuie „uitaţi” în clasă pornind de la ideea că nu vor putea ajunge niciodată ca şi ceilalţi elevi.

Obiectivul principal al şcolilor de masă în care învaţă elevii cu CES este asigurarea integrării acestora în mediul şcolar. Şcoala trebuie să aibă în vedere transformarea elevului într-o persoană capabilă să-şi creeze propriile procese şi strategii de raţionament utile pentru rezolvarea problemelor reale şi apropiate.

PLAN DE ACTIVITĂȚI PENTRU REALIZAREA UNUI MEDIU DE ÎNVĂȚARE INCLUZIV LA NIVELUL ȘCOLII

Nr.

Grup țintă

Obiective SMART

Idei de activități (titlu, descriere)

Strategii de învățare

Resurse

Evalua-re

1.

Elevi

-integrarea în învățământul de masă;

-îmbunătăți-rea ratei succesului școlar;

-finalizarea învățământu-lui obligatoriu.

- activități școlare și extrașcolare în care să fie implicați și elevi cu CES;

- vizită la un centru de plasament;

- activități outdoor;

- jocuri pentru dezvoltarea autonomiei personale;

- concursuri cu diferite tematici (sportive, artistice etc);

- desene pe asfalt.

-metode tradiționale, cât și activ-participative: conversația, explicația, demonstrația, jocul de rol, dramatizările, cubul, ciorchinele.

-planșe cu imagini, material distributiv, calculatorul, jocuri de masă

-observa-rea directă, încuraja-rea, recom-pensa, aprecieri verbale, expozi-ție

2.

Părinți

-creșterea ratei învățării;

-aprecierea mai bine a abilităților și aptitudinilor copiilor lor;

-învățarea pă-rinților să se implice în dezvoltarea copiilor.

- părintele participă  ca și colaborator activ al școlii (în calitate de voluntar sau persoană de sprijin la activităţile din clasă, dar şi în cele extraşcolare);

- controlează îndeplinirea sarcinilor școlare;

- se implică în manifestările culturale ale școlii;

-  îşi suprave-ghează copilul din punct de vedere al sănătăţii, dar și în recreații;

-       îl ajută la desene sau decupaje.

- învățarea prin cooperare, conversația, explicația, demonstrația

- calculator, telefon, diferite materiale de specialitate sau care se folosesc în activitatea la clasă.

- ghiduri de interviu, chestio-nare, observa-rea sistematică a compor-tamentu-lui

3.

Cadre didac-tice

-să remarce punctele forte și interesele fiecărui copil utilizându-le pentru motivarea interioară în procesul de educație;

-să stabilească obiective diferențiate, adecvate elevului respectiv;

- utilizeze un stil de predare bazat mai mult pe activități decât pe intervenția de la catedră;

- să lucreze în echipă cu părinții și cu alți profesioniști care se ocupă de copil.

- invitarea cadrelor di-dactice care predau la clasă să participe la activități co-mune cu în-vățătorul (profesorul de limbă străină învățătorul);

-organizarea de activități extrașcolare unde copiii cu CES participă alături de alți copii fără CES;

- apelarea la ajutorul unui consilier şcolar, psi-holog, pro-fesor de sprijin;

- realizarea în comun a PIP-urilor sau a anumitor materiale folosite la clasă.

- întocmirea planificărilor individualiza-te, a activităţi-lor de învăţare diferenţiate;

- realizarea unor materiale didactice de sprijin.

-participarea la cursuri de formare care au în vedere copiii cu CES.

-observa-rea sistematică;

Bibliografie:

Vrăjmaș, T., Învăţământul integrat şi/sau incluziv pentru copiii cu cerinţe educative speciale. București: Aramis, 2001

Ultima actualizare în Marţi, 22 Martie 2022 18:13
 

Revista cu ISSN

Conceptia estetica

CONCEPtIA ESTETICÃ A LUI LIVIU REBREANU   Profesor Laura Mihaela Herman Şcoala cu clasele I-VIII „Nicolae Iorga” Baia Mare     Conceptia esteticã a lui Liviu Rebreanu se regãseste...

Read more

Structura anului scolar 2013 2014 in dez…

Structura anului şcolar 2013-2014 în dezbatere publică   Ministerul Educației Naționale a lansat în dezbatere publică, până la data de 31 mai, proiectul de Ordin de ministru privind structura anului școlar 2013-2014....

Read more

Proiect integrat de activitate didactica

PROIECT DE ACTIVITATE Profesor propunător: CĂLIN ALEXANDRA RALUCA, Școala Gimnazială Nr. 96 Este un proiect integrat de activitate didactică, nivel II- grupa mare, menit să ȋi familiarizeze pe preșcolari cu...

Read more

Amenajarea, dotarea si intretinerea baze…

METODOLOGIA ORGANIZĂRII ŞI DESFĂŞURĂRII ACTIVITĂŢILOR DE EDUCAŢIE FIZICĂ ŞI SPORT ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR       CAPITOLUL VI   AMENAJAREA, DOTAREA ŞI ÎNTREŢINEREA BAZELOR SPORTIVE ŞCOLARE   Art.27. (1)Fiecare unitate de învăţământ, are obligaţia să amenajeze, cu sprijinul organelor...

Read more

O experienta unica! Honeywell Educators …

O experienta unica! Honeywell Educators @ Space Academy

O experientã unicã! Honeywell Educators @ Space Academy (27 iunie - 2 iulie 2009) U.S. Space&Rocket Center, Huntsville – Alabama – U.S.A.       Mã numesc Lidia Mînzã si sunt profesor de chimie la Colegiul...

Read more

Perceptie si defensivitate in consumul d…

PERCEPŢIE ŞI DEFENSIVITATE ÎN CONSUMUL DE DROGURI LA ADOLESCENŢI   Dolhan Ana Felicia - Profesor Colegiul Naţional “Mihai Eminescu” Oradea   Rezumat: Lucrarea de faţă îşi propune să surprindă temele majore în jurul cărora se construiesc...

Read more

Absenteismul o problema care isi asteapt…

 ABSENTEISMUL – O PROBLEMĂ CARE ÎŞI AŞTEAPTĂ REZOLVAREA   Prof. Mihai Popescu GST Ploieşti                                                                                      Starea absenteismul în şcolile din România a devenit un fenomen îngrijorător, iar datele publicate de inspectoratele şcolare arată că unii...

Read more

Profesorul bun intre realitate si dezide…

PROFESORUL BUN – ÎNTRE REALITATE ŞI DEZIDERAT   Alexandra Pepelea, profesor     Schimbarea mentalităţii asupra modului de formare a profesorilor este esenţială. Pregătirea iniţială vizează introducerea viitorului cadru didactic, prin activităţi teoretice şi practice...

Read more