Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Parteneriatele educationale modalitati de comunicare intre scoala si comunitate
Sâmbătă, 08 Iunie 2013 14:06

PARTENERIATELE EDUCAŢIONALE

MODALITĂŢI DE COMUNICARE

ÎNTRE ŞCOALĂ ŞI COMUNITATE

 

Ştefănescu Adreana profesor psihopedagog,

Centrul de Resurse şi Asistenţă Educaţională Speranţa Timişoara

 

Rezumat: Articolul surprinde aspecte legate de importanţa încheierii unui parteneriat educaţional precum şi elementele necesare pentru a întocmi un protocol de parteneriat educaţional şi  un parteneriat propriu-zis.

 

Parteneriatele educaţionale sunt încheiate în urma unor acorduri semnate între directorii şi reprezentanţii  instituţiilor care doresc să desfăşoare una sau mai multe acţiuni comune.

Activităţile se desfăşoară ţinând cont de tema aleasă în cadrul parteneriatului, de resursele materiale şi de timp, de resursele umane de care dispun,  de grupurile ţintă cărora le sunt adresate.

Un parteneriat eficient doreşte atragerea unui număr de participanţi care să urmărească un scop bine definit.

Obiectivele se stabilesc între parteneri, ele trebuie să fie clare, operaţionale, măsurabile şi în concordanţă cu scopul parteneriatului educaţional.

Alegerea temelor proiectate în parteneriat trebuie să ţină cont de vârsta copiilor, de interesele acestora, să poată fi desfăşurate fără a perturba programul activităţilor zilnice din cadrul unităţilor implicate.

Parteneriatul educaţional se poate încheia cu şcoala, alte unităţi preşcolare, comunitatea locală, alţi factori educaţionali, e.t.c.

Structura unui parteneriat educaţional cuprinde următoarele elemente:

Tema(titlul parteneriatului), iniţiatori(unul sau mai mulţi iniţiatori), coordonatori (unul sau mai mulţi coordonatori), durata (zile, săptămâni, luni, ani).

Argumentul (scurt şi care descrie conţinutul temei), scopul (trebuie să fie comun tuturor partenerilor educaţionali), obiectivele specifice (care surprind părţile operaţionale ale parteneriatului), grupul ţintă (grupul cărora le este adresat: preşcolari, elevi, etc.), beneficiari, resurse (umane, materiale, de informare, financiare).

Planul operaţional surprinde inventarul de activităţi adică planificarea activităţilor cuprinse în program.

Rezultatele aşteptate se referă la rezultatele vizate a fi obţinute în urma derulării parteneriatului educaţional. Aceste rezultate sunt monitorizate, evaluarea făcându-se în funcţie de materialele didactice avute la dispoziţie şi care surprind cel mai bine aspectele urmărite pe parcursul desfăşurării parteneriatului.

Diseminarea rezultatelor este în strânsă legătură cu aşteptările, monitorizarea şi evaluarea rezultatelor.

Concluziile sunt cele care descriu în câteva cuvinte ceea ce s-a obţinut în urma derulării parteneriatului educaţional.

Bibliografia se referă la materialele informative folosite pentru a realiza corect documentaţia dar şi activităţile din cadrul parteneriatului educaţional.

La baza derulării parteneriatelor educaţionale stau acordurile încheiate.

Un protocol de parteneriat educaţional cuprinde următoarele elemente:

Antetul instituţiilor care doresc încheierea protocolului de parteneriat educaţional, titlul scris cu majuscule şi bolduit după care urmează conţinutul protocolului. Sugerăm  mai jos un exemplu de protocol:

Unitatea…. …….. ….                                                                  Unitatea………………

Nr……..din………….                                                                    Nr……..din………….

 

PROTOCOL DE PARTENERIAT EDUCAŢIONAL

 

Încheiat între:

……………………………..reprezentată de dl/d-na..................................în calitate de director şi educatoare/professor…………………………………………………iniţiatoarele proiectului.

            Şi.................................................reprezentată de doamna............în calitate de director...................................................al....................................................................................

Articolul 1

            Prezentul protocol are drept obiect colaborarea părţilor în vederea desfăşurării programului de activităţi extracurriculare în parteneriat cu……………………………………..

Articolul 2 – Obiectul protocolului

Prezentul protocol are drept obiect, colaborarea dintre părţi în vederea desfăşurării în bune condiţii la grupa/clasa………..a următorului calendar de activităţi:

………………………………………………………………………………………………….…………………………………………………………………………………………………..

Articolul 3 –Durata parteneriatului

Parteneriatul se desfăşoară în perioada………………………………………………………

Articolul 4 – Obligaţiile părţilor

Părţile stabilesc împreună strategiile de lucru în conformitate cu particularităţile de vârstă şi nivelul grupei/clasei, asigură logistica necesară, mobilizează copii  pentru…………………

Articolul 5 – Alte obligaţii

Partenerii vor avea în vedere necesitatea consultării cu privire la stabilirea termenelor de desfăşurare a activităţilor, pentru a nu perturba reciproc programul.

Modificările ce survin pe parcursul derulării programului de activităţi se vor face cu consultarea părţilor.

Prezentul protocol a fost încheiat în….exemplare.

Director,                                                                                                  Partener,

………………………..                                                                            ………………………………

            În ultimii ani parteneriatele educaţionale sunt încheiate între instituţii pentru a crea un liant între şcoală şi comunitate, informaţiile obţinute de copii pe parcursul desfăşurării acestora fiind utile şi în afara vieţii şcolii.

Societatea românescă şi nu numai, fiind în continuă schimbare, are nevoie de tineri instruiţi care să răspundă solicitărilor epocii în care trăiesc. În etapa actuală  posibilităţile tinerilor de  a avea acces la informaţie sunt multiple.

La nivelul instituţiilor de învăţământ din ţara noastră, parteneriatele educaţionale se dovedesc a fi modalităţi de comunicare eficientă între şcoală şi comunitate întrucât pe lângă informaţiile teoretice de care beneficiază partenerii educaţionali mai există şi aplicaţiile practice care vin să completeze într-un mod plăcut bagajul de cunoştinţe al acestora.

În concluzie încheind un protocol de parteneriat educaţional cu altă instituţie se obţine o colaborare între părţi de mai scurtă sau mai lungă durată în funcţie de programul de activităţi extracurriculare ales.

Rolul parteneriatului educaţional este de a stabili o comunicare eficientă între parteneri şi de a obţine rezultatele aşteptate.

 

Bibliografie:

Cioflica Smaranda, Lazăr Cameila, Berbeceanu Gabriela, Portofoliul educatoarei, Editura Tehno-Art, Petroşani, 2010


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:

Ultima actualizare în Duminică, 09 Iunie 2013 14:38
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Turismul Romaniei pe regiuni de dezvolta…

Turismul Romaniei pe regiuni de dezvoltare

TURISMUL ROMÂNIEI PE REGIUNI DE DEZVOLTARE   Prof. Bozgan Adriana Col. Tehnic “Regele Ferdinand I”, Timişoara   Necesitatea elaborării strategiei de ecoturism Ariile naturale deţin atuuri importante pentru dezvoltarea activităţilor recreative, activităţi ce pot aduce venituri...

Read more

Regulamentul cadru pentru organizarea si…

Ordin privind aprobarea Regulamentului-cadru pentru organizarea si functionarea consortiilor scolare

Read more

Spune NU drogurilor - tipuri de droguri …

Spune NU drogurilor - tipuri de droguri - hasis, marihuana

1.     Haşişul şi marihuana   Droguri din această categorie de substanţe:  Cannabis-ul este denumirea generică pentru produsele vegetale obţinute din cânepa de cultură (cannabis sativa) plantă ce conţine substanţe halucinogene (compusul psihoactiv...

Read more

Repere in socializarea elevilor cu ADHD …

REPERE ÎN SOCIALIZAREA ELEVILOR CU ADHD INCLUŞI ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL SPECIAL                                                                                                                                     Mureşan-Chira Gabriel          Prof. Educator CRDEII, Cluj-Napoca   Aria curriculară, terapie educaţională complexă şi integrată, completează programul centrat pe predare-învăţare-evaluare, desfăşurat de...

Read more

Tema pentru acasa

TEMA PENTRU ACASĂ  Profesor Ene Steluţa Şcoala ,,Miron Costin” Galaţi   Tema pentru acasă reprezintă o modalitate de exersare prin activitate individuală a deprinderilor dobândite în timpul lecţiei. Deoarece tema trebuie  să fie percepută...

Read more

Modalitati de dezvoltare la elevi a comp…

MODALITĂȚI DE DEZVOLTARE LA ELEVI A COMPETENȚELOR DE COMUNICARE EFICIENTĂ Prof. Ionescu Ionela Milvia Șc. Gimn. Nr.1 Bumbești-Jiu, Gorj Noţiunea de competenţă de comu­nicare a evoluat foarte mult, înglo­bând astăzi domenii...

Read more

Particularitati psihologice ale scolarul…

PARTICULARITĂŢI PSIHOLOGICE ALE ŞCOLARULUI ÎN PROCESUL ÎNSUŞIRII CITIRII ŞI SCRIERII   Herczeg Monica-Institutor Şcoala cu clasele I-VIII Dudestii Noi          Procesul citirii la copiii începători se deosebeşte calitativ de procesul citirii unui cititor cu experienţă....

Read more

Corpul national de experti in management…

Corpul national de experti in management educational sesiunea 2014 seria 7   Se organizeaza si cea de-a saptea serie din sesiunea 2014 pentru concursul de selectie a cadrelor didactice pentru constituirea Corpului National de...

Read more