|
|
Invatarea prin folosirea metodelor interactive in ciclul primar |
Scris de mihaiela lazar
|
Luni, 08 Iunie 2015 09:40 |
ÎNVĂŢAREA PRIN FOLOSIREA METODELOR INTERACTIVE
ÎN CICLUL PRIMAR
Prof. înv. primar GLIGOR DANA
Școala Gimnazială Vidra, Jud. Alba
Învăţarea este una dintre cele patru activităţi umane fundamentale, alături de joc, muncă şi creativitate. Ea poate fi gândită ca un produs sau ca un proces.Din punct de vedere pedagogic, ne interesează mai mult procesul învăţării. O bună cunoaştere a acestea ne ajută în luarea deciziilor necesare pe parcursul unei lecţii.
În fiecare clasă elevii reprezintă o sursă bogată de experienţe,inspiraţie,provocări şi sprijin, care,dacă este utilizată, poate aduce un plus de energie în îndeplinirea sarcinilor şi activităţilor stabilite la clasă. Toate acestea depind de abilitatea învăţătorului de a canaliza această energie. Este o chestiune de atitudine, care depinde de recunoaşterea capacităţii copiilor de a contribui la procesul de învăţare şi a faptului că învăţarea este într-o mare măsură un proces social. Aceste cosiderente ne determină să avem în vedere crearea în clasă a unui mediu de lucru orientat spre includerea tuturor elevilor: improvizarea, sau,astfel spus, abilitatea de a modifica planurile şi activităţile în timpul desfăşurării lor, ca răspuns la reacţia elevilor din clasă. Astfel putem încuraja implicarea activă a elevilor în lecţii, dar şi să contribuim în egală măsură la personalizarea lecţiilor în funcţie de nevoile fiecărui individ.
Unul din obiectivele fundamentale ale educaţiei este îmbunătăţirea puterii de înţelegere a copilului şi cultivarea dorinţei acestuia de a învăţa.
Învăţarea este una dintre cele patru activităţi umane fundamentale,alături de joc, muncă şi creativitate. Ea poate fi gândită ca un produs sau ca un proces.Din punct de vedere pedagogic, ne interesează mai mult procesul învăţării. O bună cunoaştere a acestea ne ajută în luarea deciziilor necesare pe parcursul unei lecţii.
În fiecare clasă elevii reprezintă o sursă bogată de experienţe, inspiraţie, provocări şi sprijin, care, dacă este utilizată, poate aduce un plus de energie în îndeplinirea sarcinilor şi activităţilor stabilite la clasă. Toate acestea depind de abilitatea învăţătorului de a canaliza această energie. Este o chestiune de atitudine, care depinde de recunoaşterea capacităţii copiilor de a contribui la procesul de învăţare şi a faptului că învăţarea este într-o mare măsură un proces social. Aceste cosiderente ne determină să avem în vedere crearea în clasă a unui mediu de lucru orientat spre includerea tuturor elevilor: improvizarea, sau, astfel spus, abilitatea de a modifica planurile şi activităţile în timpul desfăşurării lor, ca răspuns la reacţia elevilor din clasă. Astfel putem încuraja implicarea activă a elevilor în lecţii, dar şi să contribuim în egală măsură la personalizarea lecţiilor în funcţie de nevoile fiecărui individ.
Trecerea la o metodologie mai activǎ, centratǎ pe elev implicǎ elevul în procesul de învǎţare şi îl învaţǎ aptitudinile învǎţǎrii, precum şi aptitudinile fundamentale ale muncii alǎturi de alţii şi ale rezolvǎrii de probleme. Metodele centrate pe elev implicǎ individul în evaluarea eficacitǎţii procesului de invǎţare şi în stabilirea obiectivelor pentru dezvoltarea viitoare. Este adevǎrat cǎ acela care învaţǎ trebuie sǎ îşi construiascǎ cunoaşterea prin intermediul propriei înţelegeri şi cǎ nimeni nu poate face acest lucru în locul sǎu. Dar, nu este mai puţin adevǎrat cǎ aceastǎ construcţie personalǎ este favorizatǎ de interacţiunea cu alţii care la rândul lor învaţǎ. Adevǎrata învǎţare este aceea care permite transferul achiziţiilor în contexte noi. Ea este interactivǎ.
Principiile care stau la baza învăţării eficiente centrate pe elev sunt:
Accentul activităţii de învăţare trebuie să fie pe persoana care învaţă;
Rolul profesorului este acela de a administra procesul de învăţare al elevilor;
Recunoaşterea faptului că procesul de predare în sensul tradiţional al cuvântului nu este decât unul dintre instrumentele care pot fi utilizate pentru a-i ajuta pe elevi să înveţe.
Înţelegerea procesului de învăţare nu trebuie să aparţină doar profesorului – ea trebuie împărtăşită şi elevilor. Lecţia pleacă de la experienţele elevilor şi cuprinde întrebări care să îi implice.
Elevii sunt lăsaţi să aleagă singuri modul cum se informează pe o anumită temă şi cum prezintă rezultatele studiului lor.
Pe lângă învăţarea specifică disciplinei respective, li se oferă elevilor ocazia de a dobândi aptitudini fundamentale transferabile, cum ar fi aceea de a lucra în echipă.
Învăţarea trebuie să cuprindă activităţi de prelucrare a noii materii învăţate, care trebuie legată de ceea ce elevul ştie deja. Sarcinile trebuie să fie autentice, legate de viaţa reală. Ele nu trebuie să implice doar repetarea unor lucruri, deoarece acest lucru duce la învăţarea “de suprafaţă” şi nu la învăţarea “de profunzime”.
Bibliografie:
Proiectul pentru Învăţământul Rural -,,Predarea interactivă centrată pe elev,,, Bucureşti, 2005
Păcurari, O.( coord.) -,,Învăţarea activă – Ghid pentru formatori,,, M.E.C., 2001
Păcurari, O. ( coord.) -,,Strategii didactice inovative,,, Ed. Sigma, 2003
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|
|
ŞCOALA DIN SÂNANDREI
PARTENERĂ DE PROIECT MULTILATERAL COMENIUS
O echipă de proiect din Şcoala cu clasele I-VIII din Sînandrei a participat în perioada 14-19 martie 2012 la o nouă reuniune de... Read more
METODE DE COMUNICARE
Prof. Macarie Cristina
Liceul Vocațional Pedagogic ,,Mihai Eminescu” Tîrgu Mureș
Cadrul didactic are un rol activ în comunicarea didactică deoarece el acţionează ca un filtru... Read more
A SYNTHETIC STUDY OF TRANSITIVE VERBS
TAKING DIRECT OBJECTS
prof. Drăgian Ana-Elena
Colegiul Tehnic ,,Constantin Brâncuşi’’ Oradea
Having in mind the complexity of the English verb and relating it with... Read more
NOILE EDUCATII
Dupa cum apreciaza specialistii, noile tipuri de continuturi sau „noile educatii” reprezinta cel mai pertinent si mai util raspuns al sistemelor educative la imperativele generate de problematica lumii contemporane.... Read more
Ministerul Educaţiei a prelungit termenul de depunere
a contestaţiilor pentru Evaluarea Naţională la clasa a VIII-a
Ministerul Educaţiei Naţionale a decis prelungirea intervalului orar alocat pentru depunerea de contestaţii la Evaluarea Naţională... Read more
Grafic pregătire pentru gradul II UBB Cluj
Vezi Graficul desfăşurării pregătirilor pentru examenul de grad didactic II, sesiunea 2013 la DPPD - UBB Cluj (Departamentul Pentru Pregătirea Personalului Didactic - Universitatea... Read more
O PLEDOARIE PENTRU ABORDAREA METODELOR
ACTIV-PARTICIPATIVE LA CLASÃ
Înv. Damian Liliana
Şcoala cu clasele I-VIII Vãdeni, Jud. Brãila
Activitatea de instruire a elevilor care se desfãsoarã în scoalã tinde spre o formã optimalã... Read more
EDUCATIA INFORMALA
Educatia informala se refera la experientele zilnice ce nu sunt planificate sau organizate si conduc catre o invatare informala. Cand aceste ”experinte sunt interpretate de catre cei mai in... Read more
DOMENIILE SCHIMBĂRII ÎN SISTEMUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT
Profesor Vira Adina
Colegiul Tehnic de Transporturi, Braşov
Aflându-se în plină eră a schimbărilor şi a comunicării, perioadă caracterizată nu prin volumul mare de producţie sau…
NOILE TEHNOLOGII VALORIFICATE ÎN PREDAREA LIMBII ȘI LITERATURII ROMÂNE
Mocan Nicoleta, profesor limba română,
Școala Gimnazială Nr. 1 Săcădat
Ultimele două decenii au transformat tehnologia informaţiei şi comunicării (T.I.C.)… DEZVOLTAREA ABILITĂŢILOR DE SCRIERE
LA LIMBA ENGLEZĂ
Prof. Gâbu Maria Lorena
Școala “Alexandru Moruzi”, comuna Pechea, jud. Galaţi
Dezvoltarea abilităţilor de scriere în limba engleză constituie o parte importantă a muncii profesorului la… APTITUDINILE
Potrivit manualelor de psihologie, prin aptitudine intelegem o serie de „realitati” psihice si chiar psihofiziologice, cum ar fi predispozitiile sau capacitatile.
In sensul larg, aptitudinea reprezinta o expresie a potentialului adaptativ… Actele necesare pentru înscrierea la examen
GRADUL DIDACTIC I - seria 2011-2013
1. Cerere de înscriere, adresată conducerii I.S.J. (se vor preciza: unitatea şcolară, vechimea la catedră, disciplina înscrisă pe diplomă la…
CÂMPURI LEXICO-SEMANTICE
STUDIU DE SPECIALITATE
Profesor Andra Elena Diaconu
Profesor de limba și literatura română,
Școala Gimnazială Fitionești, județul Vrancea
Termenul câmp a fost introdus în lingvistică în prima parte a secolului al… MOTIVAȚIA ÎNVĂȚĂRII LA ȘCOLARII MICI
Prof. înv. primar Almaș Andreea-Ioana
Liceul de Artă „Ioan Sima” Zalău
Una dintre mizele cele mai importante ale sistemului de învățământ românesc este stimularea motivației…
RELAȚIA PROFESOR-ELEV
Andone Crenguța - profesor
Colegiul Tehnic de Transporturi Brașov
Rezumat: Articolul “Relația profesor-elev” pornește de la cunoscuta afirmație a lui Ion Creangă, ce are drept idee meseria de dăscăl. M-am…
EVALUAREA REZULTATELOR ŞCOLARE
METODA CUBULUI
Inst. DOBREA MONICA
Şcoala cu cls. I-VIII „Înv. N. Pâslaru” Casin
Se pot folosi metode moderne chiar si în tratarea marilor teme din pedagogie.…
|
|