Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


INSTRUIREA ASISTATA DE CALCULATOR
Duminică, 08 Noiembrie 2009 03:00

INSTRUIREA ASISTATÃ DE CALCULATOR

 

prof. Adriana Verbinschi

Colegiul National Octav Onicescu Bucuresti

 

 

Sistemul IAC (Instruire Asistatã de Calculator) este un mediu integrat hardware-software destinat interactiunii dintre posesorii unui sistem de cunostinte si destinatarii acestuia, în vederea asimilãrii active de informatie însotitã de achizitionarea de noi operatii si deprinderi. Progresele considerabile în domeniul informaticii, atât hardware cât si software, au revolutionat tehnologiile educationale, acest lucru ducând la dezvoltarea si perfectionarea învãtãmântului. Computerul, prin posibilitãtile sale remarcabile a devenit un instrument de învãtare (instruire), cercetare si gestionare. Devenind un mediu interactiv, în mãsurã sã întretinã un dialog intens de întrebãri si rãspunsuri cu elevul care-l utilizeazã, posibilitãtile virtuale de folosire a computerului ca instrument de sprijinire a instruirii sunt numeroase. Didactica informationalã îsi propune sã realizeze studierea aspectelor legate de receptarea specificului programãrii proceselor,a restructurãrii conceptuale si procesuale aduse de programare actului de predare si învãtare privit ca pe o comunicare educationalã.

În ceea ce priveste rolul formativ al informaticii în cadrul procesului de învãtãmânt, trebuie sã fie mentionate urmãtoarele douã aspecte:

- Utilizarea calculatorului electronic ca instrument didactic în desfãsurarea procesului de predare-învãtare;

- Obiectivul propus nu poate fi realizat decît dacã utilizarea calculatorului, ca instrument didactic, se realizeazã în contextul folosirii unor strategii didactice adecvate.

 

Platforma de e-Learning AEL

Platforma integratã completã de instruire asistatã de calculator si gestiune a continutului, AeL este un sistem integrat de predare, învãtare si gestiune a continutului, bazat pe principii educationale moderne. Platforma de eLearning AeL oferã suport pentru predare si învãtare, pentru testare si evaluare, pentru administrarea continutului, monitorizarea procesului de învãtãmânt si conceptie curicularã.

Platforma AEL este destinatã sprijinirii procesului de instruire/învãtare punând la dispozitia profesorilor un instrument suplimentar de lucru caracterizat prin eficientã si capacitate de adaptare iar elevilor un spatiu în care instruirea este deschisã tuturor posibilitãtilor si ideilor. Softul este produs de Siveco România. Utilizarea platformei AEL este marcatã de o vastã extindere a ariei de acoperire specificã domeniului educatiei:

- suport multi-lingvistic si regional: AeL este usor de transpus într-o altã limba si usor de reconfigurat;

- rolurile, grupurile, utilizatorii si drepturile de acces asociate sunt usor de administrat;

oferã un sistem de operare care este periodic upgradat;

- module de lectii care trateazã interactiv diverse subiecte din programa scolarã;

- testeazã si evalueazã elevii, realizând o monitorizare inteligentã în functie de nivelul de pregãtire al fiecãruia;

- accesul nelimitat la informatie prin Internet sau baze de date proprii (cum ar fi dictionarele, care afiseazã definitii la o simplã selectare a unui cuvânt);

- realizeazã administrarea resurselor clasei/scolii, contribuind punctual si global la organizarea eficientã a programului scolar;

- este un cadru de desfãsurare a unei strategii, pe care o stabileste profesorul, el utilizeazã module-momente de lectie furnizate de pachetul AEL, fiecare moment fiind, de fapt, un soft educational de un anume tip;

- realizarea de proiecte comune ale elevilor si profesorilor lor.

Schimbãrile ating nu numai un mod de a transmite-oferi informatia ci si relatiile dintre profesor si elev.

Astfel, profesorul îsi schimbã competentele dar implicit si mentalitatea, în acest nou context el nu oferã informatia ci o mijloceste, o pozitie complexã în care trebuie sã se potriveascã perfect devenind un termen al trinomului elev-educator-computer. Rolul lui nu se diminueazã ci evolueazã spre o altã functie. Profesorul trebuie sã foloseascã eficient toate resursele existente, el are posibilitatea sã participe activ creând momente de lectie în mediul prietenos al clasei virtuale care îi pune la dispozitie un adevãrat arsenal de obiecte diverse care pot contribui la dezvoltarea unei teme si am numit aici bazele de date care sunt în continuã completare si complexificare.

Elevul devine unul dintre constructorii propriei cunoasteri, dobândind un rol care, chiar si în trecutul apropiat, îi era necunoscut. Sigur acesta vine nu numai cu avantajele evidente ci si cu responsabilitãti, pentru cã centrul noii educatii este responsabilizarea, descoperirea timpurie a importantei actului educational care se transformã din dogmã în proiect liber consimtit la care elevul participã activ îmbinând acumularea de informatii cu dobândirea unor abilitãti precise care sã îi dea posibilitatea sã caute, descopere, investigheze, acumuleze oferindu-i o bazã puternicã pentru societatea în care urmeazã sã trãiascã.

Dinamica noilor metode de învãtare este fundamental alta, elevul este învãtat cum sã învete adaptând mijloacele propuse la propriile capacitãti si abilitãti, este deprins mai degrabã sã caute informatia, folosind algoritmi precisi, decât sã o retinã fãrã discernãmânt.

Întrebarea pe care probabil multi dintre noi o pun în acest context fiind dacã într-adevãr este nevoie de aceste schimbãri majore, structurale, care pot genera probleme de adaptare unor categorii de profesori sau elevi.

Rãspunsul este dat de chiar societatea spre care ne îndreptãm. Societatea informationalã nu mai este o previziune de viitor ci o stare de fapt a prezentului, rãmâne la latitudinea fiecãruia cât de repede va sti sã facã parte cu adevãrat din ea si aceasta nu numai ca o cerintã exterioarã, impusã, ci ca o necesitate individualã de armonizare.

 

Bibliografie

  1. Cerchez E., Sisteme de calcul, Ed. L&S Infomat, Bucuresti, 1998
  2. Cerghit I., Metode de învãtãmânt, E.D.P., Iasi,1996
  3. Ionescu C., Metodica predarii informaticii, Univ. Babes-Bolyai Cluj, 1998
  4. http://www.immromania.ro/servicii

 

 

Ultima actualizare în Vineri, 26 Martie 2010 19:25
 

Revista cu ISSN

Rolul noilor tehnologii informationale a…

ROLUL NOILOR TEHNOLOGII INFORMAŢIONALE ASUPRA PROCESELOR EDUCAŢIONALE   Prof. Răzvan Diaconu-Popovici   Societatea contemporană a fost caracterizată ca o lume digitală sau o reţea în care noile tehnologii mass-media sunt vectori de dezvoltare socială...

Read more

Relatiile interpersonale din clasa de el…

RELATIILE INTERPERSONALE DIN CLASA DE ELEVI - STUDIU   Interactiunea educationala este un aspect, o forma din multitudinea si varietatea relatiilor interpersonale in clasa de elevi in ceea ce priveste o posibila...

Read more

Alte modalitati de promovare a scrierii

ALTE MODALITĂȚI DE PROMOVARE A SCRIERII Ramona Cristina Oltean, prof. înv. primar, Școala Gimnazială „Andrei Șaguna“ Deva Ştiri zilnice Punem la dispoziţie o tablǎ...

Read more

Activitati de educatie rutiera

ACTIVITĂŢI DE EDUCAŢIE RUTIERĂ   Accidentul rutier reprezintă una dintre cele mai grave forme de vătămare înregistrate la nivel mondial conform rapoartelor internaţionale şi a datelor statistice înregistrate. După malformaţii congenitale şi...

Read more

Combaterea violentei provocate de sistem…

    COMBATEREA VIOLENŢEI PROVOCATE DE SISTEMUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT                                                            prof. Cristina Stan                                                           Şcoala Gimnazială “C. Giurescu” Chiojdu   Dorinţa unanimă a tuturor comunităţilor educative şi a tuturor ministerelor educaţiei din lumea întreagă este...

Read more

Dezvoltarea gandirii critice

DEZVOLTAREA GÂNDIRII CRITICE                                                                               Prof. Alina Preduț, Turda, Județul Cluj               În societatea contemporană, invazia tehnologiei  si multitudinea activităţilor extraşcolare reprezintă un impediment în calea actului de lectură. Aceasta reprezintă pentru mulţi...

Read more

Planificare model pentru educatie plasti…

Planificare model pentru educatie plastica invatamant primar   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata...

Read more

Importanta creativitatii in dezvoltarea …

IMPORTANŢA STIMULĂRII CREATIVITĂŢII ÎN DEZVOLTAREA COPILULUI   Marinescu Larisa Eromanga, Profesor Psihopedagog, Centrul de Pedagogie Curativă HD - locaţia Lupeni, Judeţul Hunedoara     Creativitatea poate fi definită ca trăsătură complexă a personalităţii umane, constând...

Read more