|
|
Evaluarea formala si evaluarea informala |
Scris de mihaiela lazar
|
Duminică, 08 Februarie 2015 12:47 |
EVALUAREA FORMALĂ ȘI EVALUAREA INFORMALĂ
Prof. Nuți Gălețeanu
Școala Gimnazială specială pentru Deficienți de auz „Sfânta Maria”- București
Evaluarea școlară este un act de valorizare ce intervine în viața elevilor. Dar așa cum educația este de mai multe tipuri și evaluarea poate fi clasificată. Iar fiecare tip de evaluare are trăsăturile ei specifice.
“Evaluarea conduce la menținerea unui feedback funcțional între profesori și elevi” (Cucoș 2008).
La modul general, evaluarea presupune trei operații (Potolea, 2005): măsurare → apreciere → decizie
Dar după cum se știe, există mai multe tipuri de evaluare, clasificate după anumite criterii.
Astfel, după caracterul standardizat al instrumentelor, evaluarea poate fi clasificată ca fiind de două tipuri :
1. Evaluare formală
2. Evaluare informală
Din punct de vedere etimologic, termenul “formal” își are originea în latinescul “formalis” care înseamnă “organizat”, “oficial” deci, putem spune că evaluarea formală “verifică” rezultatele unei educații “oficiale”.
Referitor la termenul “informal”, etimologic vorbind, acesta provine tot din latină- “informis”/ “informalis” de unde a fost preluat cu sensul de “spontan”.
Așadar, evaluarea informală este una spontană.
Între aceste două tipuri de evaluări există unele diferențe pe care le redăm mai jos:
Evaluarea formală -se realizează prin instrumente standardizate asociate sau nu cu teste psihologice. Această evaluare se face în mod organizat și presupune existența unei metodologii oficiale și în același timp presupune urmărirea unor obiective riguroase.
De exemplu, în evaluarea proiectelor este utilizată evaluarea formală.
Evaluarea informală -este realizată prin instrumente nestandardizate, alternative proiectate de către profesor. Acest tip de evaluare are loc zilnic. Ea se materializează prin aprecieri spontane ale profesorului privitoare la o anumită sarcină dată elevilor.
Evaluarea are o situație specială în cazul educației informale, deoarece aceasta se realizează la nivelul opiniilor și reușitelor personale și sociale ale oamenilor, pe baza unor analize comportamentale și factuale.
Deci, între aceste două tipuri de evaluare există unele diferențe pe care le prezentăm în tabelul de mai jos:
Evaluare formală (sau sistemică)
|
Evaluare informală (neconvențională)
|
- presupune anumite criterii bine determinate
- este asociată cu evaluarea prin teste standardizate
- presupune un anumit nivel de expertiză a celui care o realizează
|
- se bazează pe criterii intuitive
- este asociată cu evaluarea prin teste proiectate de către formator, îndeosebi cu utilizarea metodelor alternative de evaluare
|
AVANTAJE:
- este obiectivă
|
AVANTAJE:
- este mai puțin costisitoare
|
LIMITE:
- este mai costisitoare
|
LIMITE:
- este mai subiectivă
|
Tabelul 1. Diferențe între evaluarea formală și evaluarea informală
Bibliografie:
1. Cucoș, C-tin, Teoria și metodologia evaluării, Polirom, București, 2008
2. Potolea, Dan. & Manolescu, Marin, Teoria și practica evaluării naționale, P.I.R. Ministerul Educației și Cercetării (2005)
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|
|
INFLUENŢE CULINARE DE LA CENTRU ŞI EST EUROPENI
Maistru instructor Hodorog Cristina
C.N.E. “Gh. Chiţu” Craiova, judeţul Dolj
Un studiu făcut la făcut la Universitatea Charles din Praga pe adolescenţii din ţările... Read more
DEZVOLTAREA CREATIVITĂŢII PRIN ACTIVITĂŢILE INTEGRATE
Înv. Marc Aurica
Școala Gimnazială Cîmpeni
Predarea integrată a cunoştinţelor este considerată o metoda, o strategie modernă,... Read more
ÎNVĂȚĂMÂNTUL SIMULTAN-O PROBLEMĂ FRECVENTĂ
A SATELOR ROMÂNEȘTI DE AZI
Prof. Bota Maria Gabriela
Liceul Teoretic Ioan Buteanu Somcuta Mare, Județul Maramureș
Predarea simultană se... Read more
CAPITOLUL II
Inspectia unitatilor de invatamant preuniversitar
SECTIUNEA a 4-a
Inspectia scolara generala a unitatilor de invatamant preuniversitar: activitatea de postinspectie
Art. 33. -
In urma derularii activitatilor de inspectie, vor fi... Read more
FIŞĂ DE LECTURĂ
Opera epică (model)
Am început lectura (data) __________ Am terminat lectura (data) ___________
Titlul operei literare: ___________________
Autorul:______________________________
Opera face parte din volumul:
_____________________________________
Editura:______________________________
Anul apariţiei volumului: _______________
Date importante din viaţa şi activitatea criitorului:... Read more
ROLUL FAMILIEI MODERNE ÎN EDUCAȚIE
Prof. înv.primar Abaza Maria
Școala Gimnazială Nr.1 Tîrgu Ocna, județul Bacău
Familia este primul mediu în care copilul se dezvoltă, de unde acesta împrumută obiceiuri și deprinderi... Read more
Admiterea în învăţământul liceal de stat 2014
organizare şi desfăşurare
Iată ordinul privind organizarea şi desfăşurarea admiterii în învăţământul liceal de stat pentru anul şcolar 2014-2015.
În baza prevederilor art. 94 alin.... Read more
REGIMUL ALIMENTAR LA ROMÂNI ÎN SECOLUL AL XVII-LEA
Dragnea Mihai
Moldovenii și miedul
Cronicarul și arhidiaconul sirian Paul de Alep (1627-1669) ne relatează câteva informații interesante despre consumul de mied (hidromel) la moldoveni.... Read more
STUDIU- „ŞCOALA PĂRINŢILOR” - UN MIJLOC DE ÎMBUNĂTĂŢIRE
A CALITĂŢII ÎN ÎNVĂŢĂMÎNTUL PREUNIVERSITAR
înv. Marc Aurica,
Școala Gimnazială Cîmpeni
"Spune-mi și o să uit. Arată-mi și poate n-o să-mi amintesc. Implică-mă…
Metodologia predarii disciplinei religie
in invatamantul preuniversitar
Vezi Ordinul M.E.C.S. nr. 5232/14.09.2015 privind aprobarea Metodologiei de organizare a predarii disciplinei Religie in invatamantul preuniversitar.
PROIECT COMENIUS MULTILATERAL
MOBILITATE ÎN BURSA - TURCIA
Profesor Lazar Mihaiela
Liceul de Artă „Ioan Sima” Zalău
În perioada 17-21 aprilie 2012 a avut loc o nouă reuniune în cadrul proiectului multilateral Comenius…
CUM NE RAPORTĂM LA TENTAȚIILE CULINARE
Prof. educator Mureșan- Chira Gabriel
Școala Gimnazială Specială Centru de Resurse
și Documentare privind Educația Incluzivă/ Integrată, Cluj-Napoca
Prof. educator Ioviță Daniela
Școala Gimnazială Specială Centru…
DIDACTICA LECTURII
prof. MIHAELA MELINTE,
Colegiul Tehnic „Traian Vuiaˮ, Galaţi
Motivarea elevilor pentru lectură depinde în mare măsură de efortul pe care îl face…
ANEXA Nr. 11
la metodologie
Tabel nominal cuprinzand candidatii repartizati
Unitatea de invatamant/Centrul .................................................
CADRUL DIDACTIC – FACTOR IMPORTANT ÎN PROMOVAREA EDUCAŢIEI INCLUZIVE
Prof. itinerant Galoiu Ecaterina
CSEI ,,Elena Doamna” Focșani
Școala Gimnazială ,,Nicolae Iorga” Focşani
Conceptul de educaţie… 1. Managementul resurselor umane – dimensiune a managementului educațional și școlar
1.1 Școala ca organizație
Într-o societate în tranziție, așa cum este societatea în care trăim, în care fiecare instituție, fiecare… LITERATURA PENTRU COPII
Prof. Octavian Horia Minda
Şcoala cu clasele I-VIII Sânandrei, jud. Timiş
Literatura pentru copii îi introduce pe elevi într-un alt univers, cel al ficţiunii. Cărţile pentru copii sunt obiecte culturale…
|
|