Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Evaluarea cadrelor didactice
Marţi, 08 Mai 2012 23:08

EVALUAREA CADRELOR DIDACTICE

 

Mirela Frunzeanu, profesor pentru învăţământul primar,

Mark Twain International School, loc. Voluntari, jud. Ilfov

 

Rezumat

Orice școală de calitate are, în primul rând, cadre didactice de calitate ce prestează o activitate calitativ superioară și care sunt în pas cu schimbările la nivelul societății, în general, și la nivelul învățământului, în special. Pentru managerii școlari care au drept țintă strategică creșterea calității educației oferite de organizația școlară pe care o conduc, cunoașterea nivelului de performanță și calitate în activitatea desfășurată de cadrele didactice este un aspect de o importanță majoră. Astfel că modul în care se realizează evaluarea acestora devine pârghia absolut necesară în acest demers managerial. Acesta este principalul argument ce a stat la baza alegerii subiectului articolului: evaluarea cadrelor didactice.

 

Cuvinte cheie: organizație, managementul schimbării, dezvoltare organizațională, management educațional și școlar, evaluare internă, evaluare externă, planificare, performanţe umane.

 

Abstract

Every school of high quality has, first of all, teachers of high quality which perform a high quality activity and which keep step with the society changes in general and especially with the changes in education. For the school managers which have as strategical aim the development of the education quality in their school organization, the knowing of the performance and the quality level in the teachers activity is an important aspect. Thus the way the evaluation of the teachers is made become important for managers. This is the main argument for choosing the subject for this article: the evaluation of teachers.

 

Key words: organization, the management of changing, organizational development, educational and school management, internal evaluation, external evaluation, planning, human performances.

 

      1.  Managementul resurselor umane – dimensiune a managementului educațional și școlar. Citeşte ...

2. Evaluarea resurselor umane în organizația școlară. Citeşte ...

3.      Concluzii

Calitatea în educație nu poate fi atinsă decât în măsura în care statul și politicile educaționale pe care le promovează prin intermediul ministerului de resort sunt orientate și focalizate pe formarea și dezvoltarea profesională de o calitate superioară a cadrelor didactice, în calitate de agenți ai schimbării în educație și în societate. Aceasta pentru că, asemenea companiilor din sectorul economic, care nu reprezintă nimic fără oamenii ce le clădesc și le slujesc, nici școala, privită acum ca organizație, nu se poate dezvolta și nu poate ,,crește” cu adevărat decât dacă cei implicați în dezvoltarea și ,,creșterea” ei sunt dedicați acestui proces, loiali ideii de schimbare și inovare, responsabili de activitatea pe care o desfășoară, mereu dorind îmbunătățirea ei, dar și a calității serviciilor educaționale pe care școala în care activează le oferă comunității pe care o deservește, deci oameni de calitate, profesioniști de calitate. Acest lucru nu poate fi realizat decât prin dezvoltare profesională susținută de eforturi de schimbare, uneori radicală, din partea tuturor celor implicați în procesul educațional, dar mai ales din partea ,,oamenilor” de la catedră.

A afla care sunt nevoile de formare continuă și dezvoltare personală și profesională ale resurselor umane din orice tip de organizație, inclusiv cea școlară, presupune, mai întâi, planificarea, programarea și desfășurarea unui demers evaluativ. Numai prin intermediul urmăririi celor trei aspecte ale evaluării resurselor umane, ca activitate managerială și, în același timp, ca funcție a managementului resurselor umane în organizația școlară (potențialul și capacitatea de evoluție și dezvoltare a uneoi persoane, comportamentul și performanțele), poate fi atins acest obiectiv fundamental al asigurării calității în educație- dezvoltarea resurselor umane, a capitalului uman implicat în educație.

Evaluarea cadrelor didactice este, încă, un subiect destul de controversat, atât la nivelul celor evaluați, cât și la nivelul celor care realizează evaluarea. Această funcție a managementului resurselor umane este deseori criticată pentru că nu relevă adevărata valoare a cadrelor didactice și a activității pe care acestea o desfășoară. Dincolo de aceste controverse, apare suficient de clară nevoia de evaluare a cadrelor didactice într-o manieră corectă, obiectivă și completă, pentru ca această activitate să își atingă scopurile declarate și să producă un impact asupra viitoarei activități a cadrelor didactice, în sens pozitiv, de îmbunătățire.

 

Referinţe bibliografice:

1.      Clipici, I. Evaluarea cadrelor didactice. Timișoara: Editura de Vest, 2010

2.      Constantin, T., Constantin-Stoica, A. Managementul resurselor umane. Iași:  Institutul European, 2002

3.      Cristea, S. Managementul organizației școlare. București: Editura Didactică și Pedagogică, 1996

4.      Cristea, S.  Dicționar de pedagogie.  București-Chișinău: Editura Litera Internațional, 2000

5.      Iucu, R.B. Managementul și gestiunea clasei de elevi. Fundamente teoretico-metodologice. Iași: Editura Polirom, 2000

6.      Iosifescu, Ș. Manual de management educațional pentru directorii de unități școlare. București: Editura ProGnosis, 2000

7.      Iosifescu, Ș. Management educațional pentru instituțiile de învățământ. București: Institutul de Științe ale Educației, 2001

8.      Jinga, I. Conducerea învățământului. Manual de management instrucțional. București: Editura Didactică și Pedagogică, 1993

9.       Jinga, I. Managementul învățământului: cu privire specială la învățământul preuniversitar. București: Editura Aldin, 2001

10.   Jinga, I., Negreț-Dobridor, I. Inspecția școlară și design-ul instrucțional.  București: Editura Aramis, 2004

11.   Joița, E. Management școlar. Elemente de tehnologie managerial. Craiova: Editura Gheorghe Cârțu Alexandru, 1995

12.   Joița, E. Management educațional. Profesorul – maneger: roluri și metodologie. Iași: Editura Polirom, 2000

13.   Legea nr.128/ 1997, completată și modificată prin Legea nr. 1/ 10 ianuarie 2011, privind Statutul Personalului Didactic, publicată în  Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 158 din 16 iulie 1997

14.   Miroiu, A. Învățământul românesc azi. Iași: Editura Polirom, 1998

15.   Milkovich, G.T., Boudreau, J.W. Human Resources Management, Sixth Edition. Irwin, Boston, 1991

16.   Păun, E. Școala – abordare socio-pedagogică. Iași: Editura Polirom, 1999

17.   Pânișoară, G., Pânișoară, I.O.  Managementul resurselor umane. Ghid practic, Ediția a II-a. Iași: Editura Polirom, 2007

18.  Stanciu, Ș. Managementul resurselor umane.  București: Editura Comunicare.ro, 2001

19.  Stanciu, Ș., Ionescu, M., Leovaridis, C., Stănescu, D. Managementul resurselor umane. București: Editura Comunicare.ro, 2003

 

 

 

 

Ultima actualizare în Marţi, 08 Mai 2012 23:29
 

Revista cu ISSN

Sport si alimentatie sanatoasa

SPORT ŞI ALIMENTAŢIE SĂNĂTOASĂ Prof. Adrian-Grigore Antal Liceul Teoretic „O.C. Tăslăuanu” Topliţa, Harghita More and more countries around the world presents alarming statistics on absolutely unhealthy lifestyle that...

Read more

Dezvoltarea abilitatilor practice

DEZVOLTAREA ABILITĂȚILOR PRACTICE Prof. Cosma Camelia Veronica, Liceul de Artă Ioan Sima, jud. Sălaj Abstract: Developing student’s practical skills is an important aspect that gives them the opportunity to...

Read more

Calculatorul si internetul

CALCULATORUL ŞI INTERNETUL – DEPENDENŢA ÎN FOLOSUL EDUCAŢIEI   Orice pãrinte este îngrijorat de dezvoltarea si educarea copiilor lui. Dacã în urmã cu câtiva ani, televizorul era o grijã a pãrintelui din...

Read more

Metodologie de organizare si desfasurare…

Metodologie de organizare si desfasurare a probelor specifice sustinute de elevii sectiilor bilingve francofone in vederea obtinerii mentiunii speciale "sectie bilingva francofona" pe diploma de bacalaureat   Afla Metodologia din 10 septembrie...

Read more

Studiu asupra dramaturgiei contemporane …

STUDIU ASUPRA DRAMATURGIEI CONTEMPORANE. TEATRUL POETIC. TEATRUL MODERN. REVENIREA DRAMATURGIEI.   Prof. Adăscăliței Elena-Daniela Liceul Tehnologic „Al. Vlahuță” Șendriceni               Dramaturgia, ca fenomen al literaturii contemporane, este un teritoriu străbătut cu precauție. Aici nu...

Read more

PASI IN CERCETAREA PEDAGOGICA

STUDIEREA ,,PAŞILOR” ÎN CONCEPEREA, ELABORAREA, PERFECŢIONAREA ŞI EVALUAREA CERCETÃRII PEDAGOGICE, ŞTIINtIFICO-METODICE   Inst. Pãsat Mic Elena Corina Şcoala cu clasele I-VIII, Galicea Mare, Dolj     Plecând de la ,,teoria”, ,,practica educationalã”, ,,inovatia procesului de învãtãmânt”,...

Read more

Zicerea in folclor sub semnul formalizar…

  ZICEREA ÎN FOLCLOR – SUB SEMNUL FORMALIZĂRII Zicerea în folclor este guvernată de fenomenologia faptelor (oralitatea, caracterul colectiv, tradiţional, sincretismul limbajelor), care imprimă textului popular coordonate specifice, modalităţi structurale şi...

Read more

Importanta unei teme de calitate pentru …

Importanta unei teme de calitate pentru un blog de succes

Importanta unei teme de calitate pentru un blog de succes Probabil cea mai importanta parte a unui blog WordPress, tema guverneaza tot ceea ce tine de blogul respectiv, incepand de la...

Read more