Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Educatia pentru sanatate
Scris de administrator   
Joi, 08 Iunie 2017 16:03

EDUCAȚIA PENTRU SĂNĂTATE

Macarie Cristina, prof. pedagogie

Liceul Vocațional Pedagogic ,,Mihai Eminescu” Tîrgu Mureș

Educaţia pentru sănătate este indicat să fie începută cât mai precoce. Prin obiceiurile sănătoase se asigură o dezvoltare fizică şi mentală optimă şi implicit se previn tulburările de sănătate şi de comportament atât la copii, cât şi la adolescenţi.

Cadrele didactice trebuie să găsească metode didactice eficiente pentru predarea temelor despre sănătate, care să fie adecvate vârstei copiilor.

Școlaritatea mijlocie este considerată perioada cu un risc crescut pentru dezvoltarea unor obiceiuri negative, deci este etapa cheie asupra căreia trebuie acţionat. Copiii vor fi învăţaţi să gândească pozitiv şi responsabil despre sănătatea şi siguranţa lor.

Educația pentru sănătate este un drum sigur prin care noțiunile ajung la elevi ca reguli sau norme ce vor pătrunde adânc în modalitatea de viață cotidiană.

Rolul educaţiei pentru sănătate constă în asigurarea igienei sanitare, corporale şi mentale, având un caracter de medicină preventivă la toate nivelurile de învățământ.

Şcoala şi părinţii au o contribuţie importantă în implementarea unui mod de viaţă sănătos. Educaţia pentru sănătate este indicat să fie începută cât mai precoce. Prin obiceiurile sănătoase se asigură o dezvoltare fizică şi mentală optimă şi implicit se previn tulburările de sănătate şi de comportament atât la copii, cât şi la adolescenţi.

Cadrele didactice trebuie să găsească metode didactice eficiente pentru predarea temelor despre sănătate, care să fie adecvate vârstei copiilor.

Se consideră că şcolaritatea mijlocie este perioada cu un risc crescut pentru dezvoltarea unor obiceiuri negative, deci este etapa cheie asupra căreia trebuie acţionat. Copiii vor fi învăţaţi să gândească pozitiv şi responsabil despre sănătatea şi siguranţa lor.

Prin intermediul educaţiei pentru sănătate pot fi îndeplinite următoarele obiective: însuşirea şi respectarea normelor de igienă personală şi de grup; identificarea factorilor de risc; prevenirea influenţei factorilor de risc asupra stării de sănătate; dezvoltarea responsabilităţii pentru menţinerea sănătăţii proprii şi a membrilor comunităţii; prevenirea consumului de alcool şi tutun; formarea unui stil de viaţă echilibrat etc.

În cadrul Cercului de pedagogie ,,Comenius”, am propus diferite activități de educație pentru sănătate, pentru elevii claselor de liceu, deoarece am considerat că acestea vor contribui la dezvoltarea unui comportament de viață sănătos.

Utilizând exerciţii de observare și de comunicare, jocuri de rol şi de simulare, jocuri didactice, teme de reflecţie şi de imaginaţie, precum şi sarcini aplicative, am urmărit formarea şi consolidarea unor deprinderi şi obişnuinţe de activitate organizată, de odihnă armonioasă, de alimentaţie corectă şi de igienă personală.

Informațiile referitoare la modul de viață sănătos s-au asimilat pe baza convorbirilor, discuțiilor libere, prezentărilor power-point, workshop-urilor etc.

Educația pentru sănătate este un drum sigur prin care noțiunile ajung la elevi ca reguli sau norme ce vor pătrunde adânc în modalitatea de viață cotidiană. Astfel format şi educat, individul poate deveni un factor educativ atât pentru el, cât şi pentru grupul din care face parte: familie, colegi, cercul de prieteni.

Activitățile de educație pentru sănătate au fost desfășurate cu scopul de a le inspira elevilor ideea unui stil de viaţă sănătos: workshop-uri pe teme sportive, de nutriție; activități în aer liber, jocuri la Platoul Cornești și la Complexul Week-end; înnot și polo pe apă la Complexul Week-end; concursul „Găteşte şi mănâncă sănătos”; concurs de creaţie – piesă de teatru având ca temă educația pentru sănătate; vizite la biblioteci, muzee, Teatrul Național, Palatul Culturii; plimbări la Platoul Cornești, Complexul Week-end, Cetatea Medievală, prin Centrul orașului Tîrgu Mureș etc.

Bibliografie:

Antal A., Igiena școlară, Editura Medicală, București, 1978;

Cerghit I., Neacşu I., Negreț-Dobridor I., Pânișoară, I.O., Prelegeri pedagogice, Editura Polirom, Bucureşti, 2001.

Rezumat în limba engleză:

The role of education for health is to assure sanitary hygiene, for body, and mentality with a preventive medicines character at all education levels. School and parents have a great contribucion for creating of an healthy way of life.

To make sure we have a successful rate we shold start the education for health at earlier ages, beacause by our habitation we can implement a good way of life from early ages, and also to our teenagers that should develope in a good way.

This program of education for health is now implemened in pedagogical schools for having a bigger succes, and is presented by education for health games that they can teach the students to do when they teach the children, and also power point presentation etc. The role of education for health activities is also to develope a healthy way of life to our students, as sport's activities, or nutritional advices.

 

Revista cu ISSN

Analiza depravarii unei constiinte in ro…

ANALIZA DEPRAVĂRII UNEI CONŞTIINŢE ÎN ROMANUL ,,MOŞ GORIOT” DE HONORE DE BALZAC Elena HENDRE - prof. Colegiul Tehnic ,,Aurel Vlaicu”, Baia Mare, Maramureş Rezumat: ,,Moş Goriot” este un roman balzacian...

Read more

Dezvoltarea creativitatii prescolarului …

DEZVOLTAREA CREATIVITĂŢII PREŞCOLARULUI PRIN METODA JOCULUI DIDACTIC   Profesor pentru învăţământul preşcolar Hreapcă Lenuţa - Mihaela Şcoala Gimnazială Larga-Jijia, Movileni, Jud. Iaşi   Rezumat: Niciodată nu este prea târziu pentru cunoaşterea, stimularea, educarea şi dezvoltarea...

Read more

Interferente literare

INTERFERENŢE LITERARE A aştepta să culegi altceva dintr-un pământ decât ceea ce a fost semănat în el ar fi copilărie. Prof. Ioniţă Olimpia Colegiul Economic Viilor, Bucureşti ...

Read more

Rolul factorilor externi sociopedagogici…

ROLUL FACTORILOR EXTERNI - SOCIOPEDAGOGICI - ÎN PERFORMANŢA ŞCOLARĂ Coman Simona-Roxana, profesor învățământ primar Școala Gimnazială „Șerban Cioculescu” Găești, Dâmbovița   Articolul îți propune identificarea rolului factorilor sociopedagogici în obținerea randamentului școlar....

Read more

Aplicatii ale teoriei inteligentelor mul…

  APLICAȚII ALE TEORIEI INTELIGENȚELOR MULTIPLE ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL PRIMAR Profesor învățământ primar Popa Constantina Școala Gimnazială Luncoiu de Jos, jud. Hunedoara Teoria inteligenţelor multiple reprezintă o altenativă a muncii diferenţiate, o...

Read more

Literary devices_the vane sisters_Vladim…

LITERARY DEVICES IN “THE VANE SISTERS”, BY VLADIMIR NABOKOV Huniadi Lorina Manuela Colegiul Economic “Emanuil Gojdu” Hunedoara Nabokov’s short story ‘The Vane Sisters’ (March 1951)...

Read more

Continuitatea activitatii instructiv edu…

CONTINUITATEA ACTIVITĂŢII INSTRUCTIV-EDUCATIVE LA CLASELE A IV-A ŞI A V-A   Prof. Stan Cristina Şcoala cu clasele I-VIII Bâsca Chiojdului   O problemă importantă în ceea ce priveşte continuitatea muncii instructiv-educative între clasa a IV-a şi...

Read more

Tara lui Andrei concurs

Tara lui Andrei - concurs   Incepand cu 29 octombrie, Petrom, in parteneriat cu Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului va derula, in perioada 29 octombrie – 18 noiembrie 2012, concursul cu...

Read more