Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Dimensiunea psihopedagogica a terapiei ocupationale
Scris de mihaiela lazar   
Duminică, 08 Martie 2015 18:28

DIMENSIUNEA PSIHOPEDAGOGICĂ A TERAPIEI OCUPAŢIONALE

 

                                                                                                                                               Mureşan Chira Gabriel

Prof. Educator CRDEII, Cluj-Napoca

 

            Terapia ocupaţională se constituie intr-o disciplină complexă, o activitate vitală ce valorifică informaţii interdisciplinare cu scopul de a- i restabili, susţine şi spori performanţa, de a uşura învăţarea acelor abilităţi şi funcţii esenţiale pentru adaptare şi productivitate, de a diminua sau corecta aspecte patologice şi de a promova starea de sănătate mintală. Persoana beneficiază de servicii care urmăresc creşterea sentimentului propriei valori, dezvoltarea personalităţii şi o conducere la o sumă a calităţilor de adaptare la mediu. Terapia ocupaţională propune activităţi specifice atât pentru copiii cu cerinţe educative speciale cât şi pentru adulţii aflaţi implicaţi în forme diferite a activităţilor terapeutice.     

Cuvinte cheie: terapie educaţională complexă şi integrată, promovarea sănătăţii mintale, deprinderi adaptative

 

             Dovada faptului că anumite conţinuturi ştiinţifice sunt transferate dintr-o ştiinţă în alta, dintr-un conţinut în altul, ne este indicat de psihopedagogia specială, aceasta fiind o ştiinţă de sinteză ce transferă şi receptează informaţii ştiinţifice, pe fondul unui statut care, parcurge traseul de la general la particular, inclusiv în cazul terapiilor. Delimitată pe domenii de referinţă, terapiile fie că sunt vizual- plastice, fie prin mediere artistică, cognitiv- comportamentale sau ocupaţionale şi promovare a sănătăţii mintale, terapia sau actul terapeutic deţine calitatea de a se adapta nevoilor beneficiarilor, ca spre exemplu, transferul unor principii ale terapiei ocupaţionale- specifice instituţiilor cu profil medical- recuperator, spre sistemul de educaţie în completarea programului centrat pe predare- învăţare- evaluare, desfăşurat de profesorul psihopedagog şi având un caracter profund terapeutic, corectiv- compensator.

          Psihopedagogia specială a atras conţinuturi ştiinţifice valoroase pe care le- a adaptat trecându- le prin filtrul principiilor psihopedagogice de normalizare, educaţie pentru toţi, integrare, adaptare şi stimulare, implicând aplicaţii practice decupate din fonduri teoretice valoroase răspunzând solicitărilor societăţii moderne contemporane. Asistenţa psihopedagogică şi socială a persoanelor cu cerinţe educative speciale se constituie într-un ansamblu de măsuri inter şi transdisciplinare în vederea realizării şi îndeplinirii unor obiective în cadrul terapiei educaţionale complexe şi integrate, obiective transpuse ierarhic şi structural în arii, printre care şi terapia ocupaţională.

         Terapia ocupaţională se constituie atât intr-o disciplină ce valorifică informaţii complexe, interdisciplinare, cât şi într-o artă aşa cum este definită de Council of Standards, Adjot( 1972, apud Gherghuţ, 2001) „ Terapia ocupaţională este arta şi ştiinţa de a dirija participarea omului spre îndeplinirea anumitor sarcini, cu scopul de a- i restabili, susţine şi spori performanţa, de a uşura învăţarea acelor abilităţi şi funcţii esenţiale pentru adaptare şi productivitate, de a diminua sau corecta aspecte patologice şi de a promova starea de sănătate mintală”.

         În cazul elevilor cu cerinţe educative speciale, terapia ocupaţională deţine o bază ştiinţifică centrată pe anumite dimensiuni nefăcând rabat de la principiile sănătăţii mintale aplicate în mediul psihopedagogic şcolar cuprinzând note definitorii ale activităţilor desfăşurate. Terapia ocupaţională dirijează modul de răspuns al individului cuprins în actul terapeutic înspre sănătate, stare de bine, încercând să împiedice anumite evoluţii spre dezechilibre psihosomatice, dezvoltând anumite potenţialităţi, capacităţi ale indivizilor de a face faţă solicitărilor zilnice, activităţi în vederea integrării profesionale ulterioare. Nu în ultimul rând, prin activităţi specifice, terapia ocupaţională pe de o parte realizează conexiuni puternice între educaţie şi expresie artistică, artă plastică, nu sub forma căutării performanţei ci, sub forma ameliorării unor stări emoţionale, educării capacităţii de reprezentare grafică, cultivarea autocontrolului, a deprinderilor de muncă, a capacităţilor cognitive şi de reacţie în anumite conjuncturi de viaţă, implicând caracterul socio- moral al educării şi terapiei ocupaţionale în general, iar,  pe de altă parte, dirijează un tip de curriculum pentru elevii cu cerinţe educative speciale

            În încheiere am putea spune că extinderea unei analize în domeniul terapiei ocupaţionale a trecut dincolo de practicile clasice, nuanţând activităţi caracterizate puternic de metode şi tehnici specifice acestui tip de terapie, bazate pe organizarea serviciilor atât pentru copii cu cerinţe educative speciale cât şi pentru adulţii aflaţi în diferite stadii a activităţilor terapeutice.     

 

Bibliografie:

1. Alois, Gherghuţ., Psihopedagogia persoanelor cu cerinţe speciale. Strategii de educaţie integrată, Editura Polirom, Iaşi, 2001.

2. Ordinul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului nr. 5234/01.09.2008, Anexa 2.

3. Popovici, V.D.,  Introducere în terapia ocupaţională, Editura Pro- Humanitate, Bucureşti, 2000.


Articole asemanatoare relatate:

 

Revista cu ISSN

Consideratii asupra evolutiei scris citi…

CONSIDERAŢII ASUPRA EVOLUŢIEI SCRIS – CITITULUI   Prof. Iulia-Emanuela Pop,             Profesor educator la CSEI Şimleu Silvaniei, structura Speranţa, Zalău   Actul grafic Scrisul este considerat ca fiind o formă de exprimare a limbajului, ce implică...

Read more

Siguranta pe internet Safer Internet Day

Siguranta pe internet   Pe data de 5 februarie 2013 se va desfasura ”Ziua Sigurantei pe Internet 2013” (Safer Internet day 2013), eveniment de anvergura europeana desfasurat annual sub egida retelei europene “INSAFE” – European Safer Internet Network, in cadrul programului Safer Internet...

Read more

Trois types de jeux

TROIS TYPES DE JEUX Prof. Negru Simona-Solomia Liceul Teoretic ,,Eftimie Murgu,, Bozovici, Caraș-Severin La classification des jeux pédagogiques que nous voulons proposer dans les lignes qui suivent n’à pas...

Read more

Evolutia familiei in Romania

EVOLUŢIA FAMILIEI ÎN ROMÂNIA                                      Prof. Neacşu Ionica-Ramona, Liceul „Nicolae Bălcescu”, Voluntari, jud. Ilfov             Articolul urmărește evoluția instituției familiei, cu precădere după anii 1990. Ca orice instituție a avut și...

Read more

creativitate in educatie_invatarea bazat…

creativitate in educatie_invatarea bazata pe proiect cu final deschis

FOLOSIREA METODEI ÎNVĂŢAREA BAZATĂ PE PROIECT CU FINAL DESCHIS   Profesor Adela Grozeanu Liceul Teoretic „Callatis” Motto:"Copilul trebuie învăţat să-şi folosească ochii, nu numai pentru a vedea, dar şi pentru a privi; urechile...

Read more

Rolul scolii in formarea morala a elevil…

ROLUL ŞCOLII ÎN FORMAREA MORALĂ A ELEVILOR   Prof. înv. primar Vaida Ioana-Alina Şcoala Gimnazială Fodora, com. Gâlgău   Inima copilului este un pământ ce nu poate fi lăsat necultivat. Familia, școala și alte...

Read more

Standarde profesionale in invatamant

STANDARDE PROFESIONALE ÎN ÎNVĂŢĂMÂNT    Prof. Achim Maria Liceul de Artă „Ioan Sima” Zalau   MOTTO:  „Nu-i ÎNVEŢI pe copii  nici ceea ce ŞTII, nici ceea ce VREI ci ceea ce EŞTI.”               Prin natura umană, ne dorim...

Read more

Petru Maior reprezentant de frunte al sc…

PETRU MAIOR, REPREZENTANT DE FRUNTE AL ŞCOLII ARDELENE   Profesor Iuliana Cojocaru Grup Şcolar Matei Basarab, Craiova   Şcoala Ardeleană a fost o importantă mişcare culturală generată de unirea mitropoliei românilor ardeleni cu Biserica Romano-Catolică,...

Read more