Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Dezvoltarea creativitatii
Luni, 08 Februarie 2010 03:00

STUDIU PRIVIND DEZVOLTAREA CREATIVITÃŢII

DE LA NECESITATE SOCIALÃ LA REALITÃŢILE EDUCAŢIONALE

 

Prof. grad 1 Bechir Ghiulnar

Liceul Teoretic “Callatis”, Mangalia

 

 

Creativitatea este o trãsãturã complexã a personalitãtii umane, constând în capacitatea de a realiza ceva nou, original. Creativitatea este o necesitate, o trebuinta, o nevoie socialã, deoarece altfel ne-am plafona pe aceleasi idei si conceptii. Creativitate înseamnã talent. Cu talent te nasti sau ti-l dezvolti singur sau împreunã cu cei din jurul tãu: pãrinti, prieteni, profesori si altii. Existã o necesitate categoricã care presupune contradictoriul ca imposibil si de neconceput în sine, o necesitate determinatã a priori prin analiza notiunilor sau prin deductie si existã o necesitate ipoteticã (fizicã) care nu presupune contradictoriul ca imposibil si neconceput în sine, ci ca o consecinta a ipotezei formulate sau a conditiilor de fapt.

Creativitatea existã de când lumea si s-a dezvoltat încontinuu; nu existã oameni mari sau oameni mici, ci exista oameni cu un simt al creativitãtii foarte mult sau foarte bine dezvoltat.

Realitãtile educationale de astãzi ne duc cu gandul la o creativitate foarte dezvoltatã la elevi având în vedere multitudinea de idei si interpretari originale pe care poate sã le aibã un elev. Românii îsi aratã inteligenta si creativitatea în competitii internationale: astfel NASA a acordat unei echipe de liceeni de clasa a zecea, de la liceul Tudor Vianu din Bucuresti , premiul pentru cel mai bun design si pentru rezolvarea problemelor de inginerie privind deplasarea pe lunã. Românii au mai luat un premiu, cel de camaraderie, deoarece in timpul cursei, o parte a vehicului s-a dezasamblat, iar elevii sau ajutat între ei ca sã continue cursa, astfel încât juriul american i-a mai rãsplãtit cu un premiu. De altfel, NASA organizeazã astfel de concursuri pentru îmbunãtãtirea cercetãrilor pe care le fac pe Lunã.

Fiind elevã mi-a plãcut foarte mult noul în matematicã, sigur, existau elevi din generatia mea care nu înelegeau mare lucru din matematicã. Asa cum spunea într-o emisiune pe programul TVR 2 si marea noastrã actrita Maia Morgenstern: “Matematica nu am înteles-o din clasa a doua atunci când doamna mea învatatoare mi-a spus si a încercat sã îmi explice cã 2-1=1. Cum? Mã gândeam eu, dacã am un bloc cu mai multe etaje, din douã etaje scad un etaj si obtin un etaj, atunci când toatã lumea stie cã între etajul 1 si etajul 2 nu mai existã nici un alt etaj? A încercat zadarnic doamna învãtãtoare sã îmi explice, dar degeaba.”

ªi uitati cã, dintr-o elevã care nu era bunã la matematicã (care de fapt nu întelegea matematica) a ajuns o actrita renumitã, deci cineva i-a descoperit acest talent si a încurajat-o în acest sens.

Consider cã este un alt mod de a vedea lucrurile. Asa cred cã au fost descoperiti marii nostri sportivi: Hagi – regele fotbalului românesc, Nadia – marea noastrã gimnastã, Nãstase si tiriac – care au atins culmile tenisului românesc si câti nu mai sunt în alte si alte domenii.

În matematicã sunt foarte multe personalitãti, voi numi doar câtiva dintre ei si anume:titeica – un foarte bun geometru, Moisil ­ a fost un matematician român, considerat pãrintele informaticii românesti, Lalescu – cunoscut prin ecuatiile integrale, si altii. Unul dintre cei mai buni profesori de matematicã ai orasului meu, Mangalia, a fost Ignatie Henny. Pentru noi el a fost un model, un geniu si în cinstea lui o stradã îi poartã numele, amfiteatrul Liceului Teoretic „Callatis” la fel îi poartã numele, existã un concurs de matematicã cu numele lui si înca multe

altele.

 

Bibliografie

1. Vasile Breban - Dictionar general al limbii române vol. III, Editura enciclopedicã, 1993

2. Marcel D. Popa - coordonare generalã: Dictionar enciclopedic, vol. I-VII, Editura Enciclopedicã, Bucuresti, 1996-2009

3. Radu Mihãileanu- Interviul ca ambasador al Anului European al Creativitãtii si inovãrii 2009

4. http://www.realitatea.net:IT@ªtiinta

 

Ultima actualizare în Vineri, 26 Martie 2010 19:22
 

Revista cu ISSN

Rolul educatiei in combaterea violentei

ROLUL EDUCAŢIEI ÎN COMBATEREA VIOLENŢEI Prof. Saizescu Cristina-Alexandra Colegiul Tehnic Energetic “Regele Ferdinand I” Timişoara Scopul educaţiei este de a forma, contura, configura sau definitiva...

Read more

Planificare model pentru matematica inva…

Planificare model pentru matematica invatamant primar   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata model...

Read more

Tehnici didactice activizante_copacul id…

Tehnici didactice activizante_copacul ideilor

TEHNICI DIDACTICE ACTIVIZANTE - COPACUL IDEILOR -   Nicoleta Mariana Meleg, Şcoala Gimnazială “Mihai Eminescu” Zalău, Sălaj        Chimie: clasa a VIII-a    Lecţia: OXIZI    Momentul lecţiei: Evocare    Forma de activitate: în perechi    Sarcina de lucru:...

Read more

Biologie si matemetica notiuni de interd…

BIOLOGIE ȘI MATEMETICĂ - NOȚIUNI DE INTERDISCIPLINARITATE prof.Arjoca Mihaela Maria Colegiul Tehnic “Ion Mincu” Timișoara Rezumat: Viitorul va aduce tehnologii și inovații performante, inspirate din natură. Cuvinte cheie: biologie, tehnică,...

Read more

Metode de predare activ participative Me…

Metode de predare activ participative Metoda proiectului Site-uri wiki

METODE DE PREDARE ACTIV-PARTICIPATIVE METODA PROIECTULUI, SITE-URI WIKI   Leonte Anca Colegiul Tehnic Buzău     Se vorbeşte tot mai mult în ultimii ani despre un învăţământ centrat pe elev, dar întrebarea este: cum anume învaţă elevii...

Read more

Ideea de critica literara in viziunea lu…

IDEEA DE CRITICĂ LITERARĂ ÎN VIZIUNEA LUI JEAN STAROBINSKI     Prof. Apostol Iuliana – Andreea Şcoala cu clasele I-VIII „Dimitrie Pompeiu”, Broscăuţi           În acest articol voi prezenta concepţia unuia dintre membrii Şcolii de la...

Read more

Mecanismele naratiunii in romanele lui C…

MECANISMELE NARAŢIUNII ÎN ROMANELE LUI CAMIL PETRESCU prof. Ghiţă Valentin-Viorel Şcoala Gimnazială Nr. 200, Bucureşti Prin prezenta lucrare încercăm să ilustrăm instanţele comunicării narative, având ca text suport două...

Read more

Sportul pentru toti

SPORTUL PENTRU TOŢI   Prof. Înv. Primar Vladu Ana Nicoleta Şcoala Gimnazială Nr. 3, Rovinari   Aceast articol urmareşte o serie de obiective generale ca: - promovarea practicării sportului în diverse forme, în rândul tinerilor...

Read more