De ce si cum sa cultivam gustul pentru citit la copii si adolescenti |
Scris de mihaiela lazar
|
Miercuri, 08 Octombrie 2014 12:53 |
DE CE ȘI CUM SĂ CULTIVĂM GUSTUL PENTRU CITIT
LA COPII ȘI ADOLESCENȚI?
Soroiu Crina, profesor învățământ primar,
Școala Gimnazială George Călinescu, Iași
Articolul își propune să supună atenției un aspect de o deosebită importanță în prezent și anume cititul cărților de către copii și adolescenți. Acesta devine un imperativ în contextul în care se observă sporirea interesului, de la vârste din ce în ce mai mici, pentru informația prezentată în format digital. Preocuparea adulților, părinți și cadre didactice deopotrivă, se impune a fi în primul rând aceea de a direcționa toate eforturile spre cultivarea și menținerea interesului viu pentru lectură.
Cuvinte cheie: citit, carte, educație, formare intelectuală, personalitate, adevăr
This article aims to describe an issue with a particular importance in present, that is reading books to children and adolescents. It is an imperative in the context of increasing interest observed from the age of increasingly small, for the information presented in digital format. The most important concern of adults, parents and teachers alike, it must be that of directing all efforts towards cultivating and maintaining a strong desire for reading. Therefore, the role of the family, first through the fundaments of reading interest, that it creates and than the role of educational institutions, that support and continue maintaining and developing this interest carries a great signifiance.
Approaching the subject from the need to cultivate a taste for reading to children, it is necessary to specify the main benefits that the universe of books gives us. Reading comes to crown the development of personality of child or adolescent in a way that few other activities can accomplish. As we delight hearing music, painting delights sight, feeling the whole world delights our books, giving us the necessary resources reporting to ourselves.
Trebuie menționat faptul că un astfel de obiectiv ambițios este și dificil de realizat în condițiile în care informația prezentată pe internet este mult mai ușor de accesat și prezentată într-o formă mai puțin abstractă, îmbogățită cu imagini și culori, diverse. De aceea rolul familiei, în primul rând, prin fundamentele interesului de a citi, pe care le creează și apoi rolul instituțiilor de învățământ, care sprijină și continuă, menține și dezvoltă acest interes la copii și adolescenți, comportă o semnificație majoră. Școala și familia trebuie să inoculeze copilului ideea că spiritul care gustă din ospățul delicios al studiului va sta departe de falsa știință, acele imagini vaporoase și absurde.
Înainte de a se integra în mediul școlar, copilul vede în familie modelul cititorului pasionat, interesat profund de universul dezvăluit de cărți și îmbogățit de cunoștințele desprinse din acestea. Acest model poate fi tata, mama, un frate sau o soră, un unchi sau un bunic. Lumina cărților are influențe atât la nivel intelectual, cât și sub aspect moral sau psiho-social. Fiecare carte oferă o lume, în care cititorii sunt invitați să pătrundă, să o înțeleagă, să o îmbogățească, să se revolte, să se entuziasmeze, să mediteze, să se amuze, iar prin toate acestea să devină altul.
Mai mult ca oricând, trebuie să înțelegem că avem o misiune, ca și educatori și modelatori de personalități și că se impune a incrimina orice pasivitate care acceptă tulburările și obscuritatea ce par să triumfe în prezent. Abordând subiectul din perspectiva necesității de a cultiva gustul pentru citit la cei mici, se impune a specifica principalele beneficii pe care universul cărților ni le oferă. În primul rând trebuie menționat aportul de cunoștințe care sporește nivelul de înțelegere a realității, facilitând, totodată, o exprimare coerentă și complexă, atât scrisă cât și verbală. Un copil obișnuit să parcurgă cu interes și motivat pagini pline de informații sau întâmplări va avea capacitatea de a reda în scris sau oral idei originale și construcții lingvistice expresive. Aceste aspecte reflectă timpul petrecut alături de cea mai bună prietenă, cartea.
Exersarea minții, antrenarea memoriei și a imaginației sunt alte elemente importante ale cititului pe care educatorii, fie părinți, fie cadre didactice, trebuie să le aibă în vedere atunci când prezintă însemnătatea cărții în devenirea fiecărui om. Mai mult decât atât, în urma lecturii, vocabularul cunoaște o înfățișare nouă, mult mai frumoasă, demnă de un maestru în arta de a vorbi sau de a scrie.
De asemenea, citind, copilul poate defini opinii proprii cu privire la realitate, poate argumenta o poziție intelectuală, mult mai coerent și poate aborda un subiect dintr-o prismă originală și expresivă. Școala, ca unitatea de bază a sistemului de învățământ sau ca factor instituțional al educației completează sau direcționează, după caz, eforturile familiei în direcția definirii unei personalități armonioase. Educatorii modelează personalitățile în devenire, iar cartea trebuie să le fie prieten și reper, totodată, să le furnizeze principalele direcții de a acționa, de a lua decizii, de a socializa, de a stabili priorități, de a crea, de a defini frumosul.
Cititul conduce și la o anumită disciplină, mai ales în prezent când se constată o multitudine de posibilități pe care le au copiii de a-și petrece timpul, unele dintre ele nefiind tocmai constructive pentru spiritul și intelectul lor. De aceea, devine o reală exigență, pentru părinți de a ghida copiii în gestionarea timpului. Ei trebuie să conștientizeze, de exemplu, că vacanțele, în special vacanța de vară, sunt ocazii pentru a face din lectură o activitate plăcută sau chiar activitatea preferată. Pot fi stabilite câteva ore pe zi destinate cititului, în funcție de disponibilitățile fizice și psihice ale fiecărui copil în parte, de capacitatea de receptare a mesajului transmis, precum și de gradul de interes pentru o lectură sau alta.
Atenția acordată lecturilor suplimentare nu trebuie însoțită, însă, de o neglijare a conținuturilor prezente în manualele școlare, ci se impune o completare, o reală armonie între cunoștințele-fundament pe care le oferă parcurgerea programelor și aria de cunoștințe dobândite în urma cititului în afara școlii. Acestea din urmă vin să încununeze dezvoltarea personalității copilului sau adolescentului într-un mod în care puține alte activități o pot realiza.
Pe fondul acestor considerații se conturează întrebarea: Cum se poate proceda în direcția motivării copiilor spre lectură? Cum poate deveni cartea, cea mai bună prietenă a lor? Din experiența de cadru didactic, am constatat faptul că elevii dezvoltă o preferință pentru lecturi diverse dacă în lista lecturilor de vacanță sau a celor suplimentare sunt incluse texte ale autorilor preferați, proză sau versuri, precum și dacă li se oferă posibilitatea de a opta pentru o carte anume. Roditoare în acest sens s-au dovedit și vizitele la biblioteci din oraș, la case memoriale ale diverșilor autori.
În plus, de câte ori timpul a permis acest lucru, am desfășurat la nivelul clasei activități de compunere de texte, pe teme date sau teme liber-alese, sub denumirea Micul scriitor. În acest fel, elevii înșiși au putut constata cât de originali sau expresivi sunt în elaborarea unor texte, adesea în versuri sau în proza, însoțite de ilustrații potrivite. O altă activitate menită să sporească gustul pentru lectură și să motiveze în direcția de a citi cât mai mult, a fost prezentarea de către fiecare copil în anumite momente a unei cărți pe care acesta o preferă, prezentare însoțită de motivarea opțiunii pentru acea carte.
Eforturile din cadrul școlii trebuie să se armonizeze cu cele ale familiei în direcția îndeplinirii obiectivului enunțat anterior, obiectiv tot mai pronunțat pe fondul schimbărilor complexe, pe care le suportă societatea de astăzi și sistemul instructiv-educativ, în mod implicit. Așa cum muzica ne încântă auzul, pictura ne încântă văzul, lumea cărților ne încântă întreaga simțire, oferindu-ne resursele necesare raportării la noi înșine. Copiii și adolescenții vor înțelege acest lucru dacă educatorii îi ghidează și-i sprijină permanent în acest sens.
Astfel, totul în lume fiind sub semnul efemerului, un lucru nu trebuie uitat și anume să ne îmbogățim sufletul și spiritul prin cunoaștere. Cine este aliatul nostru în această muncă? Răspunsul este unic: cartea.
Bibliografie
Blaga, Lucian, Trilogia culturii, vol. 9, Editura Minerva, București, 1985.
Cristea, Sorin, Dicționar de termeni pedagogici, Editura Didactică și Pedagogică, București, 1998.
Guenon, Rene, Criza lumii moderne, traducere de Anca Manolescu, Editura Humanitas, București, 2008.
Nicola, Ioan, Pedagogie generală,Editura Didactică și Pedagogică, București, 1990.
Riboulet, Jean, Formarea intelectuală și morală a tinerilor, Editura Galaxia Gutenberg, Cluj, 2006.
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|
|
FIŞĂ DE LECTURĂ
Opera lirică (model)
Am început lectura (data) ___________ Am terminat lectura (data) ___________
Autorul: ______________________________
Volumul: _____________________________
Editura: ______________________________
Anul apariţiei volumului: ________________
Date importante din viaţa şi activitatea scriitorului:
________________________________________________________________________
Alte opere ale autorului:... Read more
COMMENT MOTIVER LES ELEVES
A APPRENDRE UNE LANGUE ETRANGERE?
Profesor: Popescu Mihaela
Colegiul ,,Gheorghe Tătărescu” Rovinari
Le present étude a pour objectif principal de faire quelque considérations méthodologiques sur la motivation des élèves.... Read more
STUDIU PRIVIND COLORANŢII ORGANICI
Prof. Sandu Diana
Colegiul Tehnic Energetic „Regele Ferdinand I” Timisoara
Coloranţii organici sunt substanţe cu care ne întâlnim des în viaţa cotidiană. În ultima vreme se... Read more
UTILIZAREA INSTRUMENTULUI TOPGRADE ÎN ACTIVITATEA DIDACTICĂ
Profesor Bușcă Laura
Liceul Tehnologic “Lazăr Edeleanu”, Năvodari
Rezumat: Instrumentul Topgrade este util profesorilor deoarece le permite să realizeze teste și lecții online. Acest articol... Read more
CUNOAŞTEREA COPILULUI, PREMISA
PENTRU O CORECTĂ TRATARE INDIVIDUALĂ DIFERENŢIATĂ
Institutor Mihaela CUCU
Şcoala cu clasele I-VIII, Peretu, jud. Teleorman
A cunoaşte un elev înseamnă a descifra notele dominante ale personalităţii sale, a înţelege... Read more
VIZIUNEA ŞI MISIUNEA ORGANIZAŢIEI ŞCOLARE
Profesor pentru învăţământul primar, Mirela Frunzeanu
Mark Twain International School, loc. Voluntari, jud. Ilfov
Rezumat
Viziunea unei organizaţii reprezintă o stare ideală proiectată în viitor şi care configurează... Read more
STILUL DIDACTIC MODERN AL PROFESORULUI DE GEOGRAFIE
Prof. Dimitriu Alina,
Grup Şcolar Agricol Alexandria, jud. Teleorman
MOTTO: “Nimic nu este mai inechitabil decât tratamentul egal aplicat celor ce nu sunt... Read more
LA FRANCOPHONIE AUJOURD’HUI
Elisabeta Gheorghe,
Liceul cu Program Sportiv Brăila
Enseigner la civilisation ce sera étudier les réalités du monde actuel. Apprendre une langue étrangère «c’est apprendre une culture nouvelle, des... Read more
ECOLOGIE CREŞTINĂ
prof. Ciprian Nazare
Colegiul Tehnic „Traian”, Galaţi
Motto:
“Căci ştim că toată făptura împreună suspină şi împreună are dureri până acum. Pentru că făptura aşteaptă cu nerăbdare descoperirea fiilor lui… POEME – UNIVERSUL COPILĂRIEI
Ileana Faur, profesor Limba şi Literatura română
Liceul Tehnologic Transporturi Auto, Timişoara
În studiul de faţă, referitor la cele mai cunoscute poeme eminesciene, am avut în vedere o abordate…
Legenda ghiocelului
A fost odata o razã de soare - era chiar fata cea mai micã si rãsfãtatã a astrului luminos.
Şi tocmai pentru cã era cea mai micã si mai…
INOVAREA ŞI MODALITĂŢI DE VALORIFICARE A EI
ÎN ACTIVITATEA DIDACTICĂ
Prof. Saizescu Cristina-Alexandra
Colegiul Tehnic Energetic „Regele Ferdinand I” Timişoara
Secolul XXI impune ca…
ROLUL FAMILIEI ÎN RELAŢIA ŞCOALĂ-COMUNITATE
Înv. Marc Aurica,
Şcoala Gimnazială Câmpeni, jud. Alba
Educaţia este o acţiune la care îşi dau concursul şcoala, familia, întreaga societate. Colaborarea între toţi factorii educaţionali,…
METODOLOGIA ORGANIZĂRII ŞI DESFĂŞURĂRII
ACTIVITĂŢILOR DE EDUCAŢIE FIZICĂ ŞI SPORT
ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PREUNIVERSITAR
CAPITOLUL VI
AMENAJAREA, DOTAREA ŞI ÎNTREŢINEREA
BAZELOR SPORTIVE ŞCOLARE
Art.27. (1)Fiecare unitate de învăţământ, are obligaţia să amenajeze, cu sprijinul organelor…
ROLURILE PROFESORULUI ÎN MANAGEMENTUL
CLASEI DE ELEVI
Profesor Coman Valentina
Liceul Tehnologic Constantin Brâncuși, Pitești
Rezumat: Articolul îşi propune evidențierea rolurilor cel mai des întâlnite în relația cu clasa de elevi
Cuvinte cheie: rol,…
ACTIVITATEA DIFERENŢIATĂ ŞI DE RECUPERARE PENTRU ELEVII
Profesor Ene Steluţa
Şcoala Miron Costin, Galaţi
Cu certitudine există elevi cu dificultăţi de învăţare la matematică, în unele clase numărul acestora fiind relativ mic… RELAȚIA POFESOR – ELEV ÎN CONTEXT MODERN
Rotariu Corina - Daniela
Liceul Tehnologic „Alexandru VlahuȚă” Șendriceni
Rezumat
Relaţia profesor - elev a constituit un obiect de reflecţie pentru teoreticienii tuturor timpurilor. Ea…
|