Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Contraceptia
Scris de administrator   
Joi, 08 Februarie 2018 20:44

CONTRACEPŢIA

 

Prof. Camelia Cosma

Liceul de Artă ”Ioan Sima” Zalău

Contracepţia poate fi definită ca fiind totalitatea metodelor care împiedică fecundaţia, împiedicând ori contactul între ovul şi spermatozoid, ori nidaţia ovulului. Ea acţionează asupra ovulului, spermatozoidului, fecundaţiei sau asupra nidaţiei.

Dintre beneficiile metodelor contraceptive amintim:

· scăderea frecvenţei tumorilor benigne şi maligne ale sânului;

· scăderea incidenţei chistelor ovariene, în special cele funcţionale;

· reducerea fluxului menstrual cu aproximativ 40% şi deci a sporirii organismului de fier;

· reducerea frecvenţei sarcinilor extrauteriene;

· scăderea incidenţei şi frecvenţei bolilor inflamatorii pelviene;

· scăderea incidenţei cancerului ovarian cu 40 %;

· scăderea frecvenţei cancerului de endometru;

· reducerea durerilor premenstruale şi a dismenoreei;

· reducerea spitalizării pe motivele mai sus menţionate;

· protecţia împotriva bolilor cu transmitere sexuală, mai ale în cazul folosirii prezervativului care protejează şi împotriva infecţiei cu HIV.

Metodele contraceptive pot avea o rată de risc mai mare sau mai mică pentru sănătatea celui care o foloseşte în funcţie de specificul metodei. Cele mai controversate sub acest aspect sunt contraceptivele hormonale, din generaţia celor cu doze mari de hormoni, care pot deregla metabolismul glucidic (hiperinsulina şi scăderea toleranţei de glucoză), a metabolismului lipidic (favorizând lipogeneza şi aterogeneza), pot favoriza trombozele vasculare, apariţia tumorilor la sân accelerând evoluţia proceselor precanceroase, pot afecta ficatul şi alte organe vitale. Steriletul poate produce boala inflamatorie pelviană. Studii efectuate pe contraceptive moderne şi micro-dozate în conţinut hormonal, de tipul Microgynonului şi Femodenului, au demonstrat că riscul folosirii lor pentru sănătate este minim.

Toate aceste aspecte extrem de importante ale aplicării metodelor contraceptive justifică pe deplin necesitatea consilierii (sfatului) contraceptive oferită în cabinetele de specialitate de către personae competente în scopul alegerii celei mai adecvate metode contraceptive, care să asigure totodată şi sănătatea sexuală precum şi protecţia faţă de bolile cu transmitere sexuală. În timpul consilierii, procesul de învăţare este mult îmbunătăţit dacă informaţiile şi educaţia specifică sunt focalizate preponderant pe nevoile personale ale individului. Consilierea trebuie să îmbrace forma unui schimb de informaţii, idei şi discuţii. Ea reprezintă practic comunicarea dintre consilier şi pacient, care are drept scop ajutarea pacientului în a-şi identifica nevoile legate de sănătatea reproducerii şi pentru a lua cea mai potrivită decizie în domeniul contracepţiei. Consilierea pentru contracepţie trebuie făcută în contextul sănătăţii reproducerii. Ea include consilierea pentru contracepţie, consilierea în sarcină, cea pentru sănătatea sexuală şi pentru prevenirea transmiterii bolilor cu transmitere sexuală. Obiectivele consilierii pentru contracepţie sunt să ajute indivizii sau cuplurile:

· să decidă oportunitatea folosirii unei metode de contracepţie;

· să aibă o alegere liberă şi informată asupra metodei contraceptive aleasă;

· să înveţe correct modul de folosire a metodei contraceptive;

· să cunoască avantajele dar şi dezavantajele metodei contraceptive aleasă;

· să-şi depăşească anxietăţile şi să ia decizii adecvate în cazul apariţiei unor probleme generate de folosirea anumitor metode contraceptive.

Femeile care folosesc contraceptive orale iau în fiecare zi o pilulă cu scopul de a preveni sarcina. Contraceptivele orale combinate conţin doi hormone similari naturali din organismul femeii-un estrogen şi un progesteron. Ele sunt cunoscute sub diferite denumiri: pilule combinate, COC, contraceptive orale, CO, pilule şi pilulele de control a naşterilor.

Cum acţionează?

· împiedică ovulaţia,

· determină îngroşarea mucusului cervical,îngreunând trecerea spermatozoizilor,

· nu acţionează prin întreruperea evoluţiei unei sarcini deja apărute.

Cât sunt de eficiente?

· Eficienţa utilizării obişnuite -6-8 sarcini la 100 de femei, în primul rand de utilizare,

· Foarte eficiente dacă sunt utilizate corect şi continuu-0,1 sarcini la 100 femei în primul an de utilizare (1 la 1000),

· Important: pentru a avea eficienţă maximă, pilulele trebuie luate zilnic. Multe femei nu iau corect pilulele, riscând în felul acesta să rămână însărcinate.

AVANTAJE

  • Dacă sunt utilizate corect, sunt foarte eficiente
  • Nu interferă cu actul sexual
  • Cresc satisfacţia sexuală, prin înlăturarea fricii de sarcină
  • Menstruaţiile sunt regulate
  • Pot fi folosite timp îndelungat, nu necesită perioade de pauză
  • Pot fi folosite la orice vârstă de la adolescenţă până la menopauză
  • Femeia poate întrerupe în orice moment folosirea lor
  • Revenirea fertilităţii, după încetarea folosirii lor
  • Pot fi folosite drept contracepţie de urgenţă în cazul contactelor sexuale neprotejate
  • Ajută la prevenirea: sarcinilor ectopice, cancerului de endometru, de ovar, chistului de ovar, afecţiunile inflamatorii pelviene precum şi cele benigne ale sânilor.

DEZAVANTAJE

· Efecte secundare commune: greţuri, mici sângerări sub formă de picături, între menstruaţii=spoting-uri, cefalee uşoară, senzaţie de tensiune a sânilor, creştere uşoară a greutăţii corporale, amenoree

· Nu este foarte eficientă decât dacă este luată zilnic

· La fiecare 28 de zile este necesar să fie la îndemână o nouă folie

· Nu sunt recomandate femeilor care alăptează pentru că influenţeză cantitatea şi calitatea laptelui matern

· Depresii, scăderea apetitului sexual

· Foarte rar pot determina embolii, tromboze la nivelul venelor profunde ale membrelor inferioare sau infarct miocardic

· Nu protejează împotriva BTS-urilor, inclusiv a HIV/SIDA.

Începerea utilizării contraceptivelor orale combinate, cu doze mici de hormoni se poate face în orice moment, dar trebuie respectate anumite condiţii.

 

Situaţia femeii

Când se poate începe?

Pacienta are cicluri

menstruale

normale

-cel mai bine este în prima zi a ciclului menstrual;

-în oricare din primele 7 zile după instalarea menstruaţiei, dacă ciclul ei este normal

-în orice alt moment, dacă putem fi siguri că pacienta nu este însărcinată

Pacienta este după naştere şi

alăptează

După ce pacienta nu mai alăptează sau la 6 luni după naştere

Pacienta este după naştere şi nu alăptează

La 3-6 săptămâni după naştere. Nu este nevoie să se aştepte revenirea ciclurilor menstruale pentru a fi siguri că pacienta nu este însărcinată.

Dacă au trecut mai mult de 6 săptămâni după naştere, pacienta poate începe să ia pilule în orice moment în care este sigură că nu este însărcinată.

Pacienta este după un avort

În primele 7 zile după avort de trimestru I sau II.

Mai târziu, în orice moment în care pacienta este sigură că nu este însărcinată.

Pacienta a înterrupt

folosirea unei

alte metode

contraceptive

Imediat, nu este nevoie să se aştepte o menstruaţie pentru a începe pilulele.

 

Bibliografie

1.Angle, M., Huff, P.S., Lea, J.W., 1991, Interaction between oral contraceptives antherapeutic drugs, Outlook, 9 (1), 1-6.

2.Brune, K., Beck, W.S., 1991, Towards safer nonsteroidal anti-inflammatory drugs, Agents Actions, 32, 13-25.

3. Cates, W., Stone4, K.M., 1992, Family planning sexually transmitted diseases and contraceptive choice. A literature update-part I, Familz Plann Perspect., 24 ( 2) , 75-84.

4 Paşca, C., Sandu, V.D., Driha, I.M., 2004, Aparatul reproducător uman, vol.I, II, Ed.Risoprint, Cluj-Napoca.

 

Ultima actualizare în Luni, 12 Februarie 2018 22:04
 

Revista cu ISSN

Sarbatoarea de Ignat in satul romanesc

SĂRBĂTOAREA DE IGNAT ÎN SATUL ROMÂNESC dr. Ştefan Lucian MUREŞANU   Motto: Colo jos, colo mai jos / Oi linoi, linoi, lar Doamne / Ce turme de oi s-o scos / Pa Rătutu...

Read more

Curs ejournalism educational collaborati…

DISEMINARE CURS - eJOURNALISM 2.0 – EDUCATIONAL COLLABORATION ACROSS BORDERS USING WEB BASED TOOLS   Alexie Cristina, Prof. limba franceză, Colegiul Tehnic Ion Mincu, Slatina/ Șc. cu cls. I-VIII, Slătioara     În perioada 10-16...

Read more

Rolul dirigintelui in activitatea educat…

ROLUL DIRIGINTELUI ÎN ACTIVITATEA EDUCATIVĂ profesor Mirela POPOV Școala Gimnazială Ceamurlia de Jos, județul Tulcea (Rolul dirigintelui este acela de a atinge succesul împreună cu clasa de elevi, conform unui plan...

Read more

Tratarea diferentiata a elevilor modalit…

STUDIU- TRATAREA DIFERENȚIATĂ A ELEVILOR- MODALITATE DE STIMULARE A RANDAMENTULUI ȘCOLAR Prof. înv. primar Gligor Dana Școala Gimnazială Cîmpeni, jud. Alba Diferenţierea şi individualizarea instruirii constituie o problemă pedagogică veche, dar...

Read more

Calitate si eficienta didactica prin uti…

CALITATE ŞI EFICIENŢĂ DIDACTICĂ PRIN UTILIZAREA METODELOR MODERNE     Prof. Adriana-Cristina Rădoi Grădiniţa cu Program Prelungit Nr.1, Tg-Jiu       Implementarea educaţiei centrată pe copil prin utilizarea metodelor şi tehnicilor active de învăţare este din...

Read more

Experiente de invatare generate de jocul…

EXPERIENȚE DE ÎNVĂȚARE GENERATE DE JOCUL DIDACTIC MATEMATIC LA ȘCOLARII MICI, ABORDATE DIN TREI PERSPECTIVE DIFERITE Marinescu Gabriela, Prof. învățământ primar Școala Gimnazială „Romulus Cioflec”Araci, jud. Covasna ...

Read more

Proiectul Metoda de invatare si evaluare

PROIECTUL METODĂ DE ÎNVĂŢARE ŞI EVALUARE   Ciobănescu Petruţa, profesor Gr. Şc. Industrial Construcţii de Maşini Nr. 2, Craiova   Rezumat: În acest articol voi prezenta câteva repere teoretice despre o metodă alternativă de invăţare/ evaluare-...

Read more

Scopul si importanta activitatilor extra…

SCOPUL ŞI IMPORTANŢA ACTIVITĂŢILOR EXTRAŞCOLARE Prof. Mihaela Marian Colegiul Tehnic ‘‘Constantin Brâncuși’’   Rezumat: Acţiunile educative desfășurate în cadrul acestui tip de educaţie sunt flexibile şi vin în întâmpinarea diferitelor interese ale elevilor, care...

Read more