Bildungsroman ratat in Femeie iata fiul tau de Sorin Titel |
Marţi, 08 Noiembrie 2011 00:00 |
BILDUNGSROMAN RATAT ÎN
FEMEIE, IATĂ FIUL TĂU DE SORIN TITEL
Prof. Drd. Ramona Nedea
Colegiul Tehnic Buzău
Bildungsromanul este o temă predilectă a literaturii universale; ratarea devenirii face ca această temă să fie integrată modernităţii. Pornind de la Annik de Souzennelle – Simbolismul corpului uman – am identificat această temă a bildungsromanului ratat în romanul lui Sorin Titel, Femeie, iată fiul tău şi am argumentat-o printr-unul dintre personajele sale – Marcu.
Cuvinte cheie: bildungsroman ratat, maturizare, personaj
Tema maturizării, a formării unei personalităţi este o temă comună în literatura universală. Bildungsromanul este axat exclusiv pe acumulări de experienţe de către un personaj care, iniţial, se prezintă ca o foaie imaculată pe care viaţa urmează să îşi pună amprentele decisive[1].
Din perspectiva dezvoltării omului în timp, a maturizării sale, Annik de Souzennelle identifică trei etaje:
„De la Malkut, la cărarea ce uneşte Hod de Netsah, respectiv de la picioare până la nivelul şoldurilor şi al şalelor, se defineşte un prim etaj. De la această cărare orizontală până la cea care, mai sus, e paralelă cu ea, unind pe Din cu Hased, (umerii) în patrulaterul ce formează trunchiul corpului, se defineşte un al doilea etaj. În sfârşit, triunghiul superior, capul, formează al treilea etaj”[2].
Primul etaj este cel al copilăriei, al doilea cel al vârstei adulte, iar cel de al treilea este cel al capului „determinat de noile câmpuri de conştiinţă ce se deschid în jurul diferitelor vârste”[3].
La nivelul primului etaj, cel al lui A AVEA, copilul dobândeşte cunoaşterea lumii imediate şi concrete ce-l înconjoară. O percepe, mai întâi, prin simţuri, şi mai apoi prin intelect, studiind-o în profunzime, inventariindu-i elementele în timp şi în spaţiu.
Marcu se află, în partea a treia a romanului Femeie, iată fiul tău, în stadiul în care percepe lumea prin simţuri, văzul fiind cel care domină. Primul eveniment care se fixează în mintea sa este cel al tăiatului porcului, la care el asistă din culcuşul cald al patului, iar apoi, aşezat la fereastra acoperită cu flori de gheaţă, priveşte, ca prin ochean fugărirea şi prinderea porcului. Al doilea simţ care intervine în cunoaşterea lumii este cel auditiv, prezent tot în scena tăierii porcului. Sacrificiul acestuia este perceput, auditiv, prin liniştea care se instituie ca o aşteptare înfiorată, apoi prin guiţatul animalului şi, din nou vizual, prin zăpada înroşită, mâinile roşii, porcul sacrificat.
Cel de al doilea etaj, al lui A FI, este etajul vârstei adulte, la care se presupune că au ajuns deja părinţii, „aceşti doi care îl reflectă pe unu”[4] şi între care copilul creşte armonios. La acest etaj, părinţii îi facilitează copilului calea spre propriile sale structuri, apărând în schemă ca „nişte cârje pe care copilul le va arunca foarte repede, cu excepţia când ele îi vor servi definitiv de picioare, şi, drept urmare, nu ca deveni nicioadată adult”[5]. La acest nivel omul îşi săvârşeşete adevărata naştere, îşi elaborează viaţa esenţială şi intră în experienţa ontologiei sale. La primul etaj, omul există, la al doilea el este. La etajul Fiinţei se produce adevărata trezire a conştiinţei, iar a părăsi primul etaj al Existenţei pentru a ajunge la cel al Fiinţei înseamnă a părăsi ignoranţa pentru a trăi[6]. Trezirea fiinţei nu are loc decât printr-o dragoste adevărată (de exemplu Alba ca zăpada..).
În romanul Femeie, iată fiu tău, iniţierea, formarea sunt ratate, cei doi Marcu neputându-le duce până la capăt. Primul Marcu ratează iniţierea deoarece nu se poate desprinde în totalitate de mama sa, Sofia. Neputând să îşi trăiască viaţă, să se bucure de ea, moare în locul ofiţerului a cărui ordonanţă era. Referitor la neputinţa de a se desprinde de părinţi, Annik de Souzennelle[7] vorbea despre faptul că omul suprasecurizat rămâne minor. El este un infirm care trăieşte cu teama de a nu pierde una dintre cârje (unul dintre părinţi care îi sunt sprijin). Marcu este incapabil de a-şi „contesta” părintele, deşi este la vârsta la care ar trebui să o facă, rămânând închis în labirintul pe care acesta l-a construit, asemenea unui Dedal care îşi ţine fiul, pe Icar, prizonier în labirint. Deşi Sofia îşi iubeşte fiul cu o dragoste adevărată, trezirea fiinţei nu se mai produce, Marcu rămânând pe primul etaj al dezvoltării, cel al lui a exista.
Prin Marcu pictorul se ilustrează tot un bildungsroman ratat. Aceasta pleacă la Paris pentru a deveni pictor, însă cariera sa este curmată brusc înainte de a începe, prin accidentul de maşină în urma căruia este grav rănit.
Tema ratării devenirii spirituale este o temă specifică modernităţii, iar tratarea sa în romanul Femeie, iată fiul tău, demonstrează, încă o dată, modernitatea romanelor scriitorului bănăţean.
Bibliografie:
Gorcea, Petru Mihai, Structură şi mit în proza contemporană (eseu despre destinul literar al « generaţiei şaizeci»), Editura Cartea Românească, Bucureşti, 1982, p. 62
Souzennelle, Annik de, Simbolismul corpului uman, cu o postfaţă a autoarei la ediţia românească, traducere de Margareta Gyurcsik, Editura Amarcord, Timişoara, 1999, p. 62
Articole asemanatoare relatate:
|
Ultima actualizare în Miercuri, 09 Noiembrie 2011 19:04 |
|
Evaluarea Nationala 2014
Matematica subiect si barem
Vezi subiectul si baremul de corectare de la a doua proba de Evaluare Nationala pentru clasa a VIII-a, pentru anul scolar 2013-2014, respectiv Matematica.
Read more
METODE INTERACTIVE FOLOSITE
ÎN PREDAREA-ÎNVĂŢAREA UNITĂŢILOR DE MĂSURĂ
Ţermure Felicia, institutor
Liceul Teoretic „W. Shakespeare” Timişoara
„Împreună, indivizii generează şi discută idei, ajungând la o gândire care depăşeşte posibilităţile unui singur individ.” (C. Costa)
Transformările... Read more
BISERICA ,,SFÂNTUL NICOLAE’’
DORHOI, JUDEŢUL BOTOŞANI
Profesor Adrian Şulic
Grup Şcolar ,,Regina Maria’’, Dorohoi, Botoşani
Prima mențiune documentară a oraşului Dorohoi datează din 6 octombrie 1407. Când boierii moldoveni reînnoiesc în oraşul Liov... Read more
CAPITOLUL II
Inspectia unitatilor de invatamant preuniversitar
SECTIUNEA a 3-a
Inspectia scolara generala a unitatilor de invatamant preuniversitar: desfasurarea inspectiei
Art. 26. -
Inspectia scolara generala va fi deschisa de catre coordonatorul... Read more
MODALITĂŢI DE DEZVOLTARE
A ,, GÂNDIRII CRITICE ” LA ELEVI
Institutor: Herczeg Monica
Şcoala cu clasele I-VIII Dudeştii Noi
Gândirea critică este un produs, un punct la care ajunge gândirea noastră în... Read more
COSTUME ÎNTÂLNITE ÎN ZONA MOLDOVEI
Prof.Vacaru Mariana,
Colegiul Tehnic „Danubiana”Roman
Costumul naţional femeiesc din Moldova are o structură unitară, fiind constituit în toate satele din aceleaşi elemente: cămaşa (ia), poalele, catrinţa, brâul şi... Read more
GRUPUL PERIOADELOR UNEI FUNCŢII PERIODICE
Prof. Maşala Oana-Maria
Colegiul Naţional „Costache Negri”, Tg. Ocna, Jud. Bacău
Vezi articolul ... Read more
MÃRŢIŞORUL, TRADIŢIE ŞI LEGENDÃ
Prof. Laura Mihaela Herman
Şcoala cu clasele I-VIII „ Nicolae Iorga” Baia Mare
Mãrtisorul, un obicei pãgân de pe vremea dacilor si romanilor
Descoperirile arheologice aratã... Read more
LA MODALISATION-QUELQUES TYPOLOGIES
Ilie MINESCU
Universitatea de Vest din Timişoara
La modalisation est une notion conflictuelle de la linguistique contemporaine. Cela résulte de sa polymorphie et de son caractère vaste et mouvant. De…
METODOLOGIA DE ORGANIZARE ȘI FUNCȚIONARE A
CENTRELOR COMUNITARE DE ÎNVĂȚARE PERMANENTĂ
Capitol I
Dispoziții generale
Art. 1. Prezenta metodologie reglementează modul de înființare, organizare și funcționare a centrelor comunitare de învățare permanentă.
Art. 2. Centrul…
Proiect metodologie mobilitate personal 2013-2014
Vezi proiectul pentru metodologia - cadru privind mobilitatea personalului didactic din invatamantul preuniversitar in anul scolar 2013 - 2014.
Model de acord privind transferul 2014
Vezi modelul de acord/acord de principiu emis de directorul unitatii de invatamant privind transferul pentru restrangere de activitate/pretransferul consimtit intre unitatile de invatamantul pentru anul… CADRUL ASIGURĂRII CALITĂŢII
POLITICI ŞI PROCEDURI
O politică este o descriere cuprinzătoare care precizează în mod clar ce anume doreşte să realizeze un furnizor de EDUCAŢIE ŞI FORMARE PROFESIONALĂ în fiecare domeniu.… TENDINȚE ÎN DEZVOLTAREA PROFESIONALĂ A CADRELOR DIDACTICE
Prof. înv. primar Almaș Andreea-Ioana
Liceul de Artă „Ioan Sima” Zalău
Devoltarea profesională a cadrelor didactice se împletește cu progresul în cariera didactică…
POLITICI EUROPENE PRIVIND ÎNVĂȚAREA PE TOT PARCURSUL VIEȚII
Prof. Alexandra Pepelea
Liceul Teoretic „Vasile Alecsandri”, Iaşi
În domeniul major al educației, Uniunea Europeană a înțeles că succesul înseamnă asumarea responsabilității…
CERCUL DE BIOLOGIE-SURSĂ DE STIMULARE A CAPACITĂŢII CREATOARE ŞI MIJLOC DE INIŢIERE A ELEVILOR
ÎN ACTIVITATEA DE CERCETARE
Cosma Camelia Veronica
Liceul de Artă ”Ioan Sima” Zalău
Sub impulsul…
ANEXA
METODOLOGIE
pentru primirea la studii si scolarizarea cetatenilor straini din state terte UE in invatamantul de stat si particular acreditat din Romania
Afla metodologia din 15 octombrie 2012 (Metodologia din…
|