Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Aspecte privind educatia estetica
Luni, 08 Februarie 2010 03:00

ASPECTE PRIVIND EDUCAŢIA ESTETICÃ

Institutor Riciu Daniela

Şcoala cu clasele I-IV Vitãnestii de sub Mãgurã, S.A.M. nr. 1 Gãgesti, Bolotesti,Vrancea

Educatia esteticã reprezintã activitatea de formare-dezvoltare a personalitãtii umane, proiectatã si realizatã prin receptarea, evaluarea si crearea frumosului existent în naturã, societate, artã.

Ca laturã a educatiei, educatia esteticã îndeplineste multiple functii educative, exercitând o actiune polivalentã asupra dezvoltãrii personalitãtii.

Implicatã în întregul proces de formare si autoformare a personalitãtii, educatia esteticã urmãreste:

- dezvoltarea capacitãtii de percepere si întelegere corectã a frumosului din realitate;

- formarea constiintei estetice, a gustului si simtului estetic;

- formarea necesitãtii si a posibilitãtii de a participa la crearea frumosului în artã si în viatã;

Printre modalitãtile de realizare a educatiei estetice putem enumera: educatia literarã, muzicalã, coregraficã, plasticã, cinematograficã, etc. Toate acestea pot fi realizate atât în cadre formale de educatie, cât si nonformale sau informale.

Functiile educatiei estetice sunt:

- de formare a atitudinii estetice a scolarului mic fatã de valorile estetice ale naturii, societãtii, artei;

- de dezvoltare a aptitudinilor creatoare în diferite domenii ale artei.

Principalele componente ale atitudinii estetice sunt: gustul estetic, judecata esteticã, idealul estetic, sentimentele si convingerile estetice. Între aceste componente existã relatii de interdependentã. Creativitatea este un obiectiv fundamental al întregului proces educational din scoalã, fiind nu numai posibil dar si necesar în toate domeniile. Creativitatea este conditia de bazã a artei, a atitudinii estetice si , în consecintã o finalitate majorã a educatiei estetice.

Ca forme de realizare în scoalã a educatiei estetice, retinem lectiile la toate disciplinele de profil (literature, muzicã, desen) precum si exploatarea valentelor emotional estetice ale tuturor lectiilor predate la celelalte discipline scolare. La aceste forme mai putem adauga vizitarea muzeelor si a expozitiilor, vizionarea organizatã de spectacole, cercurile si concursurile artistice, excursiile tematice, discutii cu artstii. Experienta esteticã a elevului nu se realizeazã numai în scoalã. Mediul informal abundã în stimuli estetici, care integrati de cãtre profesori în cadrul lectiilor se pot constitui într-o bazã de sustinere si de realizare a educatiei estetice.

BIBLIOGRAFIE

Ionescu, M. ,Radu, I., Didactica modernã, Ed. Dacia, 2004

Dascãlu, A., Educatia plasticã în ciclul primar, Ed. Polirom, 1998

Cucos, C., Psihopedagogie, Ed. Polirom, 2000

Ultima actualizare în Vineri, 26 Martie 2010 19:22
 

Revista cu ISSN

Conceptul de metoda de invatamant

CONCEPTUL DE METODĂ DE ÎNVĂŢĂMÂNT Profesor Nae Mihaela, Liceul Tehnologic „Constantin Brâncuşi”, Piteşti Un loc important în cadrul tehnologiei didactice îl ocupă strategiile didactice “respectiv un ansamblu de procedee...

Read more

Idei din Tara lui Andrei 2014

Idei din Tara lui Andrei 2014

Idei din Țara lui Andrei 2014   A început Idei din Țara lui Andrei 2014, competiția ideilor cu ceva în plus. Idei din Țara lui Andrei este o competiție de proiecte sustenabile...

Read more

Lista posturilor didactice catedrelor va…

ANEXA Nr. 1   la metodologie   Lista posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate   Lista care se afiseaza va contine urmatoarele informatii: Specialitatea ........................... (Nr. de posturi didactice/catedre vacante/rezervate pentru ocupare prin concurs)  

Read more

Chestionar pentru elevi privind implicar…

ANONIM   CHESTIONAR PENTRU ELEVI IMPLICAREA FAMILIEI  ÎN EDUCAŢIA COPILULUI   Am dori să cunoaştem cateva aspecte referitoare la implicarea  familiei în educaţia copiilor şi a relaţiilor dintre familie şi şcoală. Răspunsurile pe care le vom obţine...

Read more

Fenomenul bullying in mediul scolar si m…

FENOMENUL “BULLYING” ÎN MEDIUL ŞCOLAR - CAUZE, FORME, CONSECINŢE, MĂSURI ANTI-BULLYING Prof. Florea Corina - Paula Liceul Tehnologic „Nicolae Dumitrescu”, loc. Cumpăna, jud. Constanţa Fenomenul “bullying” a depăşit, de...

Read more

Pledoarie pentru scoala incluziva

PLEDOARIE PENTRU ŞCOALA INCLUZIVĂ Profesor pentru învățământul preșcolar Roșca Oana Grădinița ,,Curcubeul Copilăriei” Craiova Noul tip de şcoală, cea incluzivă, trebuie să recunoască diferite cerinţe educaţionale ale copiilor,...

Read more

Metamorfozele logicii lui Titu Maiorescu

 METAMORFOZELE „LOGICII” LUI TITU MAIORESCU   Prof. drd. GABRIELA IONESCU Colegiul Tehnic Nr. 2, Târgu-Jiu, jud. Gorj     Rezumat: Manualul de Logică elaborat de Titu Maiorescu a contribuit substanţial la înfiinţarea şcolii româneşti de filosofie...

Read more