Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Activitatea diferentiata reteta succesului invatarii scolare
Luni, 08 Iulie 2013 21:37

ACTIVITATEA DIFERENŢIATĂ

 REŢETA SUCCESULUI ÎNVĂŢĂRII ŞCOLARE 

 

Înv. Marc Aurica

Şcoala Gimnazială Câmpeni

 

Preocuparea majoră a fiecărui dascăl trebuie să fie cunoaşterea reală a personalităţii elevilor cu care lucrează, ceea ce îl ajută în individualizarea acţiunilor pedagogice, în tratarea diferenţiată a elevilor în funcţie de posibilităţile şi înclinaţiile lor.

Tratarea diferenţiată a elevilor are o mare importanţă deoarece este o condiţie a progresului şi a reuşitei şcolare. Randamentul maxim poate fi atins de un elev, doar dacă sarcina de rezolvat este la limita superioară a capacităţilor sale de rezolvare.

A utiliza cu pricepere psihologică şi pedagogică zestrea nu doar ereditară, ci şi cea dobândită de elev, înseamnă pentru educator a dispune de premise favorabile în obţinerea succesului în instrucţie şi educaţie.

 

Un obiectiv esenţial al şcolii contemporane îl constituie realizarea participării active, creatoare a elevilor la procesul învăţării, al asimilării şi aplicării inteligente în practica vieţii a cunoştinţelor, priceperilor şi deprinderilor însuşite.

Pentru aceasta, preocuparea majoră a fiecărui dascăl trebuie să fie cunoaşterea reală a personalităţii elevilor cu care lucrează, ceea ce îl ajută în individualizarea acţiunilor pedagogice, în tratarea diferenţiată a elevilor în funcţie de posibilităţile şi înclinaţiile lor.

Cunoaşterea psihologică nu este numai o premisă a succesului în instruire şi educare, în acelaşi timp ea este un rezultat al activităţii pedagogice. Putem să educăm bine un copil dacă-l cunoaştem şi îl cunoaştem mai bine educându-l.

Aceleaşi acţiuni sau măsuri educative pot să ducă la rezultate diferite, uneori contrare, în funcţie de particularităţile individuale şi de vârstă ale copiilor cărora li se aplică.

Particularităţile temperamentale de vârstă, trebuinţele şi aspiraţiile pe care copilul le are, stările afective deosebite prin care poate trece, sunt factori care de cele mai multe ori fac ca lauda sau pedeapsa să aibă “rezonanţă” diferită şi să producă efecte la fel de diferite. Un copil trebuie lăudat pentru că încurajarea îi sporeşte încrederea în forţele proprii, însă nu va fi lăsat să alunece înspre automulţumire sau înfumurare. Şi pedeapsa poate avea efecte diferite. Ea poate influenţa pozitiv un copil vanitos şi încrezut, sau negativ, un elev timid, neîncrezător în forţele proprii.

În formularea cerinţelor trebuie să se ţină seama, de asemenea, de particularităţile individuale. Unora, cerinţele li se vor prezenta într-o formă categorică, altora li se vor da sarcini sub formă de sugestie. Aceleaşi particularităţi determină anumite ritmuri de învăţare. Ele sunt observabile în ritmuri rapide, medii sau slabe în asimilarea cunoştinţelor. Se are în vedere necesitatea antrenării depline, a capacităţilor de generalizare şi abstractizare ale elevilor prin exerciţiu. Astfel pentru elevii cu un ritm slab de asimilare se insistă asupra recunoaşterii ca operaţie intelectuală. Pentru cei cu ritm mediu şi rapid, activităţile desfăşurate vor include şi crearea unor contexte în care se află noţiunea respectivă. Se evită prin conţinutul exerciţiilor menţinerea elevilor cu un ritm slab la un nivel elementar de exersare, ei preluând treptat sarcini mai complicate de lucru. La fel se va proceda şi cu elevii cu un ritm mediu de asimilare, iar pentru cei cu ritm rapid trebuie date sarcini în plus, şi sarcini mai dificil de rezolvat.

Tratarea diferenţiată a elevilor are o mare importanţă deoarece este o condiţie a progresului şi a reuşitei şcolare. Randamentul maxim poate fi atins de un elev, doar dacă sarcina de rezolvat este la limita superioară a capacităţilor sale de rezolvare.

A utiliza cu pricepere psihologică şi pedagogică zestrea nu doar ereditară, ci şi cea dobândită de elev, înseamnă pentru educator a dispune de premise favorabile în obţinerea succesului în instrucţie şi educaţie.

Educatorul care sesizează repede dominantele personalităţii elevului şi care îl ajută pe acesta să-şi corecteze neajunsurile sau să-şi dezvolte calităţile, devine în relaţia pedagogică, un puternic suport moral şi psihologic.

 

Bibliografie:

Adina M., Florica M. – Activitatea diferenţiată – o necesitate a învăţării şcolare, Revista de pedagogie, nr 2-3/2003.

Eleonora A., Delia G. – Cunoaşterea copilului, premisă pentru o corectă tratare individuală diferenţiată – Revista de pedagogie nr. 2-4/2002.

Rizescu I.M. – Diferenţierea activităţii cu elevii în ciclul primar în cadrul lecţiei, E.D.P., Bucureşti, 1978

Maria R. – Empatia în educaţie. Necesităţi pedagogice moderne, D.P.H., Bucureşti, 2008.

 

Revista cu ISSN

Asigurarea si managementul calitatii in …

ASIGURAREA ŞI MANAGEMENTUL CALITĂŢII ÎN SISTEMUL EDUCAŢIONAL ROMÂNESC   Mihai Ștefania – Monica Școala cu clasele I – VIII Vitănești, Județul Teleorman     Calitatea în educaţie înseamnă asigurarea pentru fiecare educabil a condiţiilor pentru cea...

Read more

Lectura si rolul ei in dezvoltarea intel…

LECTURA ŞI ROLUL EI ÎN DEZVOLTAREA INTELECTUALĂ A COPILULUI   Învăţătoare Nevodenszki Sorina ,,Şcoala cu clasele I-VIII  Sânandrei”, Jud. Timiş     ,,Oricât de simple şi uşoare ar părea aceste poveşti, ele, nasc, fără îndoială, între...

Read more

Planificare model pentru educatie civica…

Planificare model pentru educatie civica invatamant primar   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata...

Read more

Cazul vocativ

CAZUL VOCATIV Profesor Nae Mihaela, Liceul Tehnologic „Constantin Brâncuşi”, Piteşti Cazul vocativ are o situaţie diferită faţă de celelalte patru cazuri, deoarece nu apare decât la substantivele care...

Read more

Evaluarea activitatii personalului didac…

Evaluarea activitatii personalului didactic si didactic auxiliar - ordin nr. 3597/18.06.2014 – modificari si completari Vezi Ordin nr. 3597/18.06.2014 pentru modificarea si completarea Metodologiei de evaluare anuala a activitatii personalului...

Read more

Planificare model pentru geografie gimna…

Planificare model pentru geografie gimnaziu   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata model de...

Read more

Curriculum la decizia scolii si invatare…

CURRICULUM LA DECIZIA ŞCOLII ŞI ÎNVĂŢAREA DE CALITATE LA DISCIPLINA MATEMATICĂ    Profesor Păduraru Constantin Eugen Şcoala gimnazială nr. 1 Slănic Moldova, judeţul Bacău            Rezumat          Articolul de specialitate propus urmăreşte să evidenţieze...

Read more

Cultura organizatiei scolare

CULTURA ORGANIZAȚIEI ȘCOLARE (STUDIU DE CAZ)   Mirela Frunzeanu, profesor pentru învăţământul primar, Mark Twain International School, loc. Voluntari, jud. Ilfov     Rezumat Performanţele oricărei organizaţii depind, într-o mare măsură, de randamentul individual al membrilor...

Read more