Interferente.ro Turism Romania Cu barca prin Cheile Dambovitei

Duminică, 24 August 2014 01:11

Cu barca prin Cheile Dambovitei

Cu barca prin Cheile DamboviteiUn drum pe ape vijelioase de peste 8 km … diferenta de nivel … aproape 100 metri … cascade si praguri cu ape spumegande … locuri in care barca zboara 30-40 km/h, totul se desfasoara in linistea peretilor verticali inalti de 120 metri, intre chei si ganguri in “ac de par” – acesta este defileul Cheilor Mari ale Dambovitei – visul coboratorilor pe ape limpezi! De la inceput, traseul nauic pe Dambovita trebuie impartit in doua structuri total diferite: prima, defileul Podul Dambovitei – Rucar (inaccesibil cu piciorul), sector nautic “de forta”, ce poate fi coborat in 25-40 de minute, si a doua: traseul nautic de vacanta ce ne poarta pe firul apei, 4-6 zile, pana in apropierea portilor Bucurestiului, la limita zonei de protectie Rosu.

In primul sector - Cheile Dambovitei - caracterul coborarii este extrem de dinamic; periodic abordat de coboritori, incepand din mai, la deschiderea sezonului, si pana tarziu, in octombrie, traseul intruneste toate conditiile pentru scoala, spectacol si concurs al unui viitor club. Frecvent, aici isi dau intalnire coboratori romani, cehi, polonezi si nemti, etaland un regal al echipamentului de coborare pe ape repezi, echipament de care ducem lipsa deocamdata. Dupa coborarile facute prin „Toancele” Bistritei, pe vijelioasa Ruscova din muntii Maramuresului sau prin repezisurile Oltetului, cu totii am cazut de acord ca acest tronson nautic este cel mai spectaculos. Am intrat in chei cu cele mai diverse ambarcatiuni pneumatice, de la agilele caiace si canoe pana la barca „Arges 4”, tip de barca specializata pentru rauri mari, Delta si Dunare, adaptata pentru motor si catarg.

Concluzia: cheile se pot parcurge cu orice tip de barca de cauciuc gonflabila, iar lansarea la apa se face la Podul Dambovitei, pe plaja din apropierea mirei hidrologice, si ... sosirea la Rucar ... cand totul decurge bine, in imediata apropiere a vechii uzine electrice.

Intregul parcurs, excesiv de rapid, se desfasoara in prima parte prin canionul ingust, cu pereti de peste 100 metri inaltime si trei cascade. In partea a doua, dupa confluenta cu Ghimbavul, apa ne arunca dintr-un perete in altul, ne soarbe in cite-o pestera vicleana ascunsa sub ape si, daca totul decurge bine, dupa 40 de minute iesim din chei. Daca nu ... echipele de recuperare vor avea de lucru! 

Traseul de vacanta poate fi inceput de la Rucar. Iata etapele de parcurs:

Prima etapa. Traversam splendida depresiune Dragoslavele - Stoenesti - Cetateni, pe sub ultimele culmi ale Leaotei. Cateva mici baraje de regularizare pot fi trecute direct, fara debarcarea bagajelor.

Etapa a doua. Cetateni - Tatarani, se desfasoara pe 30 km si ne poarta spre campie printre asezarile Malu cu Flori, Candesti, Priboiu – Tatarani.

Etapa a treia, desfasurata pe aproximativ 40 km de ape domolite ne duce printre gospodariile localnicilor din Manesti, Dragomiresti, Rancaciov, Ungureni, Vacaresti, gospodarii cu gradinile intinse pana la limita malului. La Vacaresti facem popas pe malul viitorului lac de acumulare.

Etapa a patra - Vacaresti - Nucet - Salcioara - Contesti, sector lung de peste 50 km poate fi impartita in doua, intrucat raul curge lenes, cu multe meandre, intre maluri impadurite, obligandu-ne sa vaslim incontinuu. Ultimii kilometri, respectiv etapele cinci si sase, care ne aduc in apropierea zonei de protectie a Bucurestiului, se desfasoara monoton pe ape lenese, trecand prin limita localitatilor Lungulesti, Brezoaele, Joita si Dragomiresti-Vale. Pentru drumetia nautica de vacanta, Dambovita ramane abordabila numai in primele trei etape, pe aproximativ 110 km (intre Podul Dambovitei km 49 de la izvoare si Contesti km 158), iar pentru coboratorii pe ape repezi, in primul rand defileul si, daca in drumul apei va izbiti de un aparat de filmat, cateva de fotografiat, de vasle, pagae si alte echipamente nautice, sa stiti ca sunt ale coboratorilor ce au avut necazuri! Dan Pasare