Interferente.ro Cultura Pictura Case la Vitre de Nicolae Grigorescu

Vineri, 12 Aprilie 2013 09:39

Case la Vitre de Nicolae Grigorescu

 

Nicolae Grigorescu este cel dintai fondator al picturii romanesti moderne, un reper artistic esential pentru artistii primelor decenii ai secolului al XX-lea aflati intr-o permanenta cautare a modalitatilor de identificare si evidentiere a valorilor spiritualitatii romanesti.

 

Nicolae Grigorescu (1838-1907) – Case de Vitré, ulei pe panza, 65 x 53 cm, Muzeul National Brukental Sibiu, Romania

Nicolae Grigorescu a dovedit o afinitate deosebita spre peisaj si a abordat o larga diversitate de teme ale genului. Artistul a codificat in compozitiile sale nota specifica a coltului de lume surprins pe panza. “Vitre” este un astfel de loc specific in creatia sa. Vorbim despre un mic targ din Bretania (regiune aparte fata de restul Frantei) unde renumitul artist poposeste in timpul calatoriilor sale de documentare si studiu intens.

Pictorul Nicolae Grigorescu a inchinat acestui mic orasel multe panze, una dintre acestea fiind “Case la Vitré”, pictura in ulei. Aici, in Bretania, sufletul sau intristat de dezamagirile din tara si-a gasit alinare, iar ochiul sau de pictor a gasit o bogata sursa de inspiratie. “Case la Vitré” este o lucrare care face parte din ciclul de peisaje citadine, facute in timpul pelegrinarilor prin Franta.

Dupa cum se poate observa, in aceasta lucrare nu exista contururi clare, fiind pictata in maniera non-finito, din tuse mici, in dominanta culorilor de pamant.

Pictura Case la Vitré surprinde o zi de vara intr-un orasel ce pastreaza in casele masive de piatra cateva note medievale, exprimate si vizibile mai ales in zidurile vechi si in strazile inguste, umbrite de acoperisurile ascutite. Este vizibil jocul de lumina si umbra, fiind suprins si subliniat artistic alaturarea contrastanta a vechimii locului si a surprinderii clipei prezente, dezvoltata compozitional pe diagonala.

Demersul cromatic este consecvent celui compozitional, iar gama de griuri deschise evolueaza spre albastrul dinspre registrul median stanga spre cel superior, in timp ce griurile inchise ale registrului median dreapta evolueaza spre ocru in registrul inferior al tabloului.

Simbolic, caramizile cazute din zidul in ruina din prim-planul acestei picturi calauzesc privirea spre grupul de copii iesiti la joaca in strada, intr-o reprezentare extrem de fireasca a fluxului temporal, precum activitatea de zi cu zi dintr-un orasel de provincie.

Nicolae Grigorescu a avut o influenta aparte asupra contemporanilor sai, marcand evolutia generatiilor viitoare. Creatia sa a inaugurat o traditie picturala manifestata in diverse genuri.